Gå till innehåll

Ren installation av Windows 7 på en märkesdator


andreas72

Recommended Posts

Hej,

 

Jag tänkte göra en ren installation av Windows 7 på en HP desktop som hade Windows 7 Professional 64 bit förinstallerat men ingen medföljande skiva. Jag läste då ut produktnyckeln med Jelly Bean Keyfinder och försökte sedan använda denna nyckel för att hämta en ren Windows 7 iso-fil här:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

 

När jag trycker på "Verifiera" får jag dock bara upp följande felmeddelande:

"Vi har stött på ett problem med den produktnyckel du angett. Försök igen eller gå till sidan Kontakta oss på Microsoft Support-webbplatsen för att få hjälp."

 

Varför fungerar inte detta? Vet någon här hur man kan göra på annat sätt för att fixa en ren installation av Windows 7 på en märkesdator med förinstallerat OS utan medlevererad skiva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte gå att hämta Windows 7 på Microsofts sida när man har en märkesdator med förinstallerad Windows 7 (OEM) eftersom det då är datortillverkaren som ansvarig för installationsmedia. Om detta gäller din dator ska HP dels ha gjort en återställningspartition för ominstallation och dels skickat med ett program som kan användas för att skapa installationsskivor. Det brukar också gå bra att beställa installationsskivor från HP för några hundralappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator som är förinstallerad med Windows 7 är föraktiverad med certifikat och huvudnyckel från datortillverkaren.

Dvs att alla typ HP med W7 pro har samma nyckel och samma certifikat och INTE enskilda nycklar.

 

"andreas72  skrev   Jag läste då ut produktnyckeln med Jelly Bean Keyfinder"  

    

Som troligen är denna HP pro:  XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-6P6GT

Det går inte att hämta en W7 ISO med huvudnyckel hos Windows.

 

 

Nyckeln som ev. sitter på undersidan om den är läsbar, är till för att användas för aktivering vid ominstallation.

Eller så kan man lägga in certifikat och huvudnyckel manuellt eller med ett litet program.

Sätten är många men allt går att lösa.

 

"andreas72" se PM för mer info och hjälp.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så det är inte lika enkelt som man får det att framstå i denna guide:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.443380/sa-installerar-du-en-frasch-version-av-windows-7

 

LGJ, stämmer bra att nyckeln är av typen XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-6P6GT.

 

Cecilia, har inte undersökt detta närmare men det går säkert att göra som du säger och skapa installationsskivor eller ominstallera från en återställningspartitionen om orsaken till ominstallation inte är att hårddisken gått sönder. Tanken var dock att kunna installera ett helt rent W7 med den nyckel som följer med datorn, dvs utan alla medföljande HP-program som man gärna vill slippa. Guiden jag länkade till ovan beskriver ett sådant förfarande, men den har ju några år på nacken så det som står där kanske inte är relevant längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så det är inte lika enkelt som man får det att framstå i denna guide:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.443380/sa-installerar-du-en-frasch-version-av-windows-7

 

LGJ, stämmer bra att nyckeln är av typen XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-6P6GT.

 

Cecilia, har inte undersökt detta närmare men det går säkert att göra som du säger och skapa installationsskivor eller ominstallera från en återställningspartitionen om orsaken till ominstallation inte är att hårddisken gått sönder. Tanken var dock att kunna installera ett helt rent W7 med den nyckel som följer med datorn, dvs utan alla medföljande HP-program som man gärna vill slippa. Guiden jag länkade till ovan beskriver ett sådant förfarande, men den har ju några år på nacken så det som står där kanske inte är relevant längre.

 

Alla länkarna i PC för Allas artikel har upphört att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alla länkarna i PC för Allas artikel har upphört att fungera.

 

Jo det stämmer. Det var då jag googlade runt och hittade nedladdningssidan hos Microsoft som jag länkade till i första inlägget. Men som sagt så fungerade ju inte nyckeln där. Men LGJ hade en ISO som tydligen ska fungera.

 

Stort tack för er hjälp!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...