Gå till innehåll

"Kidnappad av Microsoft Win 8?"


Appcon
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Har de senaste veckorna råkat ut för att när jag startar datorn (med Win 8.0) så kommer meddelande om att datorn håller på att konfigureras (tar lång tid). Man uppmanas sedan att följa instruktionerna om hur Win 8 fungerar. Pilen i högra hörnet etc. Haft ett hel....e att återställa min invanda miljö & dess konfiguration. Senaste gångerna har det visat sig att jag lärt mig återställa skiten. Ändra från "felsäkert läge" till öppna tidigare läge med att starta allt + att välja tidigare fungerande start.

Vad har hänt? Har kört antivirus & anti annat, kakbortagare etc. Men är det MS som ligger bakom?

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradera till 8.1 å det snaraste.

 

Ja det är väl det som är syftet med "trakasserierna :rolleyes: ". Men  jag är inte riktigt tjenis med den versionen på min bärbara varför jag t.v. håller mig fast vid det gamla. Men går det inte att tjuvkoppla booten så jag får behålla det gamla jag har? Vad finns att ta bort / kryssa bort i nån ruta?

 

Redigerad av Appcon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du är medveten om att Microsoft om några veckor/någon månad kommer att sluta stödja Windows 8.0 med säkerhetsuppdateringar och att det sen kan bli osäkert att surfa med en ouppdaterad dator.

 

Shit, det har jag missat/förträngt. Måste väl då... /Tack för påminnelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du föredrar 8 i stället för 8.1?

 

Inte det att jag föredrar den ena lr andra. Det är mest oron efter den uppdateringen (på bärbara) att en hel del inställningar, ikoner, etc. försvann och jag fick backa tejpen & göra om / fixa till min miljö så den blev "bekant" igen. Till saken hör också att en 65+:are tycker mycket var bättre förr. T.ex. använder jag "Viva Start Menu" så jag "känner mig trygg".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det att jag föredrar den ena lr andra. Det är mest oron efter den uppdateringen (på bärbara) att en hel del inställningar, ikoner, etc. försvann och jag fick backa tejpen & göra om / fixa till min miljö så den blev "bekant" igen. Till saken hör också att en 65+:are tycker mycket var bättre förr. T.ex. använder jag "Viva Start Menu" så jag "känner mig trygg".

 

Förresten, vad händer om jag installerar en helt ny version (inte uppdaterar) över den gamla - dvs med nytt produktid/serienummer. Kommer då mina gamla programinstallationer & inställningar att vara kvar? Finns det ett sådant val vid en installation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du vill köpa en till Windows-licens (ny produktnyckel)?

Vad för version av Windows?

Vad skulle syftet vara?

 

Just det, är det bara produktnyckel man får numera? Går jag till butik & köper en Win 8.1 får jag då bara nyckeln & inte skivan!? Är det numera så att man laddar ned hela paketet från MS? Det var länge sedan sist jag gjorde en sådan manöver.

 

Versionen jag har är en 8Pro.

 

Och syftet är att kunna få behålla allt av min nuvarande konfiguration & mina installationer. Även om backup finns vill jag inte äventyra något (dålig erfarenhet från tidigare uppdateringar) då jag frilansar som föreningskassör & revisor med allt vad det innebär.

 

Jag vill helt enkelt slippa "städa" efter en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en dator med Windows 8 kan du uppdatera gratis till Windows 8.1.

Och till skillnad från tidigare uppdateringar av Windows laddar du ned den här uppdateringen från Windows Store.

 

Se mer via följande länk:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/update-from-windows-8-tutorial

Redigerad av janhol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Om du köper Windows 8.1 direkt från Microsoft (om det fortfarande går) får du bara en produktnyckel men om du köper i butik får du en DVD.

 

Det är inte säkrare att uppgradera med hjälp av en köpt skiva och du bör kunna ladda ner Windows 8.1 från Microsoft och göra din egen skiva om du vill: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8

 

Om du vill vara säker på att snabbt kunna återgå till Windows 8 vid problem är det bäst att göra en komplett kopia (klon, avbild) av hela hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper Windows 8.1 direkt från Microsoft (om det fortfarande går) får du bara en produktnyckel men om du köper i butik får du en DVD.

 

Det är inte säkrare att uppgradera med hjälp av en köpt skiva och du bör kunna ladda ner Windows 8.1 från Microsoft och göra din egen skiva om du vill: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8

 

Om du vill vara säker på att snabbt kunna återgå till Windows 8 vid problem är det bäst att göra en komplett kopia (klon, avbild) av hela hårddisken.

 

STORT TACK! HÄR HITTAR JAG NOG DET MESTA SOM GÅR ATT LÄSA OM ÖVERGÅNGEN TILL 8.1.

 

Så var då frågan! Vars klickar man att tråden är löst? Ja, ja jag är en novis... /Gott Nytt År på er

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper Windows 8.1 direkt från Microsoft (om det fortfarande går) får du bara en produktnyckel men om du köper i butik får du en DVD.

 

Det är inte säkrare att uppgradera med hjälp av en köpt skiva och du bör kunna ladda ner Windows 8.1 från Microsoft och göra din egen skiva om du vill: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8

 

Om du vill vara säker på att snabbt kunna återgå till Windows 8 vid problem är det bäst att göra en komplett kopia (klon, avbild) av hela hårddisken.

 

Tack för dina råd (har fått en hel del av dig med åren). Ha nu ett Gott Nytt År. /Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om inte det bästa är att gå direkt till Windows 10? Ett gränssnitt som även de som är van med äldre versioner känner sig "hemma" med.

Dessutom är det helt gratis ett tag till.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...