Gå till innehåll

Bootproblem med Sony Vaio


Gå till lösning Löst av Manneman,

Recommended Posts

Hej! Har stött på ordentliga problem med min bärbara dator. Datorn är en Sony Vaio som inte är använd speciellt mycket. Helt plötsligt när datorn skulle startas så gick den inte igång. Efter en stunds laddning i booten kom det upp ett meddelande att datorn inte kunde startas på grund av en enhet som inte är ansluten. Bifogad bild visar mer utförligt.

 

post-15124-0-26908100-1452009592_thumb.j

 

 

 

Försökte då att installera om Windows med en skiva. Efter att cd-läsaren har snurrat ett tag så kommer det upp en annan bild som säger att det inte fungerar att starta datorn med skivan. Har ställt in så att datorn bootar från windowsskivan, men uppnår bara samma resultat. 

 

post-15124-0-88277100-1452009758_thumb.j

 

 

Testade igen och kommer då vidare till en sida med fler alternativ, men utan något lyckat resultat.post-15124-0-10268300-1452009828_thumb.j

 

 

Började fundera på om hårddisken hade gett upp och testade därmed en ny. Samma problem uppstod då, så det är därför jag söker någon kunnig om hjälp. Kan tillägga att jag har testat samma procedur med ett USB-minne, men även det utan lyckat resultat. 

 

Hoppas att någon har något tips som kan rädda datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nätverkskabel inkopplad i datorn när du försöker att installera om? Själv klarade jag en ominstallation med kabel men inte via wifi

Har testat med nätverkskabel nu. Ingen förändring tyvärr. Hade Windows 8 installerat på datorn tidigare. Fungerar ju dock inte med en helt tom hårddisk heller.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kollat om/att hårddisken fungerar enl. Venoms tips  så kan du titta lite på nedan länk och läsa främst vad som står under punkt 1-3. Det avser windows 8 men kan lika gärna vara windows 10 och om orsaker till vissa bootproblem som har att göra med UEFI vs MBR . Ett hugskott men har själv råkat på detta.

 

http://windowsitpro.com/windows-8/q-what-tips-will-help-me-install-windows-uefi-machine-i-built-myself

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Gå in i BIOS och ta en titt på hårddiskinställningar. Jag råkade ut för EXAKT detta efter en Windows 10-installation för en kort tid sen. Det var hårddisken som hade ställt sig i UEFI-mode och det räckte för mig att ställa den i Legacy sen startade den direkt. Detta var en VAIO med något år på nacken och hade fortfarande, till synes, ett vanligt BIOS.

 

Edit: Turbopump är inne på samma... var för snabb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...