Gå till innehåll

resurs (Peer to peer-gruppering) är online men svarar inte på anslutningsförsök


Greybird

Recommended Posts

En dator i hemgruppen kommer inte åt alla utdelade mappar i en annan dator:

"Du har inte behörighet för....." (Jag är själv nätverksadministratör).

 

Noga kontrollerat att mappen ifråga är utdelad.

 

Svar från felsökningsrapport enligt rubrik. Dessutom står det så här:

"Fjärrdatorn svarar inte på anslutningar på port 3587, kanske på grund av inställningarna för brandväggen eller säkerhetsprinciperna. Den kan också vara otillgänglig just nu. Windows kunde inte hitta några fel med datorns brandvägg."

 

Jag har startat om datorerna ett flertal gånger.

 

Jag har startat om Peer Networking Grouping utan resultat.

 

Jag har titta på bandväggsinställningarna men ser inga inskränkningar på port 3587.

 

Hur ska jag komma åt mappen ifråga?

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort dessa inställningarna, har du gjort det så kan du glömma det jag har skrivit här

 

Hemgruppens lösenord måste vara samma på samtliga datorer i nätverket, namnet på arbetsgruppens måste också vara samma  på datorerna.

 

(Kontrollpanelen/System/Datornamn/Ändra/Arbetsgrupp/ därefter omstart

 

 

Sedan måste du ändra avancerade delningsinställningar för Hemgruppen, aktivera, tillåta och skydda, själv har jag inaktiverat lösenordskyddad delning. (Det är bara jag själv som använder mina datorer)

 

(Nätverk och delningscenter/Hemgrupp/Ändra avancerade delningsinställningar

 

(Nätverk och delningscenter/Hemgrupp/Ändra lösenord

 

HANS

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla datorer i hemgruppen kan väl inte ha samma användarnamn och lösenord. Hur skulle det fungera ihop med OneDrive och olika kontaktlistor och almanackor i Outlook. Varje dator loggas in med PIN-kod som är knutet till dess Microsoftkonto. Tydligen är det något som jag inte fattar i sammanhanget.

 

Hemgruppen har fungerat tidigare men en av de senaste uppdateringarna av Windows 10 tog bort hemgruppens tidigare inställningar och då uppstod problemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alla datorer i hemgruppen kan väl inte ha samma användarnamn och lösenord. Hur skulle det fungera ihop med OneDrive och olika kontaktlistor och almanackor i Outlook. Varje dator loggas in med PIN-kod som är knutet till dess Microsoftkonto. Tydligen är det något som jag inte fattar i sammanhanget.

 

Hemgruppen har fungerat tidigare men en av de senaste uppdateringarna av Windows 10 tog bort hemgruppens tidigare inställningar och då uppstod problemet.

 

 

Hemgruppen (samma som nätverk) har inte samme lösenord som datorn, utan hemgruppen har ett eget lösenord

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite historia så vitt jag förstått och kommer ihåg:

 

Sedan länge ha vi haft ett nätverk som fungerat bra. Det krävde dock lokala användarnamn och lösenord och att motsvarande konton fanns på varje dator. Dessutom behövdes ett Microsoftkonto för användning av OneDrive (dåvarande SkyDrive)

 

Sedan upptäckte vi fördelar med en Hemgrupp. Vi skippade de lokala användarnamnen och lösenorden och loggade istället in med våra Microsoftkonton kopplade till en enkel PIN-kod. Och vips, utan ytterligare användarnamn och lösenord, hade vi tillgång till alla datorer i Hemgruppen och OneDrive. Vi kunde flytta filer till OneDrive genom att dra i Utforskaren. Våra telefoner synkades automatik med Outlook och vise versa.

 

Uppgraderingen till Windows 10 gick också bra.

 

Men, sedan kom ”Kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1511 (KB3116900)”. Då försvann våra inställningar för Hemgruppen och vi fick göra om delningarna. Jag tror att vi fick igång det mesta igen.

 

Sedan kom dråpslaget ”Kumulativ uppdatering för Windows 10 version 1511 (KB3124200)”. Återigen försvann våra delningar i Hemgruppen. Några datorer gick att nå under Nätverk men utdelningen av skrivaren gick förlorad. Trots att alla delningar har återställts på alla datorer var det inte alla mappar som gick att nå. Efter många försök skrev jag den här tråden. Konkret var det alltså en mapp av flera utdelade mappar på en dator som jag inte kunde nå från en annan dator. Det kunde ha funnits fler omöjligheter i Hemgruppen för jag testade inte alla möjliga kombinationer av datorer och mappar.

 

Sedan jag sovit på saken bestämde jag mig för att skapa en helt ny Hemgrupp. Jag lämnade inte bara Hemgruppen på samtliga datorer utan jag rensade också bort Idstore-filerna.

 

Skapade en ny Hemgrupp och delade alla mappar igen. Nu kunde jag nå den mapp som tidigare varit helt omöjlig att dela! Det primära felet var således löst.

 

Den utdelade skrivaren kunde jag se i en annan dator men inte ansluta. Efter att ha Googlat på felkoden hittade jag en lösning på  <http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/error-message-add-printer-connect-to-printer/a7fe6b93-5752-49a6-add7-0cf129b7b348?page=3>. Gissningsvis kunde det ha berott på att den dator som delade ut skrivaren var 32-bitars till skillnad mot den andra 64-bitars datorn.

 

Fortfarande kan jag inte se alla i gång varande datorer under Hemgrupp på alla datorer. Några kan jag se under Nätverk men på en dator går inte att se enda dator i Hemgruppen eller i Nätverket. Datorn går att se från de övriga i Hemgruppen. Detta är ett annat problem men det går nog att lösa det också.

 

Tack alla för att Ni engagerat Er i mitt problem och försökt att hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...