Gotte156 Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Hej alla! Jag gjorde nu en "clean install" på min bärbar dator. Allt gick bra och det görs uppdate efter hand. När jag titta in på roten ligger där den "dir" windows-old. Vad är detta? varför finns den där? Tack för alla svar! hälsn Gottfried Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution Manneman Posted January 9, 2016 Solution Share Posted January 9, 2016 Windows Old är en tidigare installation av Windows som möjliggör en återgång till tidigare version av Windows. En fullständig Clean Install innefattar att du tar bort alla partitioner innan du väljer var du ska installera. Ligger mappen Windows Old där direkt efter en ren installation så har du missat något. Har du däremot installerat Build 10240 och sen låtit Windows uppdatera till senaste 1511 så får en Windows Old-mapp iallafall.Du kan välja att ta bort den om du kör Diskrensning som administratör. Vissa filer försvinner dock inte förrän efter 30 dagar, så mappen kommer ligga kvar, dock inte speciellt stor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotte156 Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Hej igen! Tack för svaret! Jag tyckte att jag tog bort alla partioner. Men jag gjorde en clean install med en äldre vers som jag laddade hem för ca 2,5 - 3 mån. Jag såg sedan att jag fick en uppdat till en "nyare" vers " 1511. Då ligger där "boven" till "wind-old". Går det lika bra att göra clean install från en penne?? Tack för svaret! hälsn Gottfried Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Du menar USB-sticka? Den möjligheten får du när du plockar hem en ISO från Microsoft... att installera, bränna eller lägga till bootbart USB. Annars finns det verktyg att tillgå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotte156 Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Hej igen! Tack för svaret! ok - jag menar USB-stickan. Vad menar du med "Annars finns det verktyg att tillgå". Vilket verktyg? Tack för svaret! hälsn Gottfried Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Själv har jag använt mig av ZOTAC WinUSB Maker... http://joshcellsoftwares.com/products/zotacwinusbmaker/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotte156 Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Hej igen! Tack för alla svar än en gång! hälsn Gottfried Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 (edited) Manneman Verktyget från MS kräver ett USB på 4 GB till Windows 10, "ZOTAC WinUSB Maker", ville ha ett USB på 32 GB, vid ett test! Edited January 10, 2016 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Manneman Verktyget från MS kräver ett USB på 4 GB till Windows 10, "ZOTAC WinUSB Maker", ville ha ett USB på 32 GB, vid ett test! Känner igen det du skriver, men har kört det på 16gb flera gånger. Skumt. Oavsett, idag föredrar jag MS verktyg men är lite osäker på förfarandet. Visst är det så att det gör ett bootbart usb (eller skiva) när man plockar ner iso´n? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Jo, MS-verktyget som jag använde och hämtade ISOn med, fixade och gjorde direkt USB- pinnen bootbar, med Windows 10 på. Väljer man avbild på skiva, så bränner man den kanske inte direkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts