Gå till innehåll

"Windows-old"


Gotte156
Gå till lösning Löst av Manneman,

Recommended Posts

Hej alla!

 

Jag gjorde nu en "clean install" på min bärbar dator. Allt gick bra och det görs uppdate efter hand. När jag titta in på roten ligger där den "dir" windows-old. Vad är detta? varför finns den där?

 

Tack för alla svar!

 

hälsn

 

Gottfried

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Windows Old är en tidigare installation av Windows som möjliggör en återgång till tidigare version av Windows.

 

En fullständig Clean Install innefattar att du tar bort alla partitioner innan du väljer var du ska installera. Ligger mappen Windows Old där direkt efter en ren installation så har du missat något. Har du däremot installerat Build 10240 och sen låtit Windows uppdatera till senaste 1511 så får en Windows Old-mapp iallafall.

Du kan välja att ta bort den om du kör Diskrensning som administratör. Vissa filer försvinner dock inte förrän efter 30 dagar, så mappen kommer ligga kvar, dock inte speciellt stor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack för svaret! Jag tyckte att jag tog bort alla partioner. Men jag gjorde en clean install med en äldre vers som jag laddade hem för ca 2,5 - 3 mån. Jag såg sedan att jag fick en uppdat till en "nyare" vers " 1511. Då ligger där "boven" till "wind-old".

Går det lika bra att göra clean install från en penne??

 

Tack för svaret!

 

hälsn

 

Gottfried

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manneman

 

Verktyget från MS kräver ett USB på 4 GB till Windows 10, "ZOTAC WinUSB Maker", ville ha ett USB på 32 GB, vid ett test!

 

Känner igen det du skriver, men har kört det på 16gb flera gånger. Skumt.

 

Oavsett, idag föredrar jag MS verktyg men är lite osäker på förfarandet. Visst är det så att det gör ett bootbart usb (eller skiva) när man plockar ner iso´n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...