Gå till innehåll

Windows socket nätverksprotokoll saknas?


Bangman
Gå till lösning Löst av Bangman,

Recommended Posts

Hej,

för cirka 2 dagar sen slutade mitt internet helt plötsligt att fungera. Jag felsöker och får fram att "Registerposter för Windows Sockets som krävs för nätverksanslutning saknas".12509755_1160644783965371_49144712312966

 

 

Jag fortsätter i flera timmar att leta efter en lösning, letar runt på alla olika forum, det slutar med att jag testar 10-tals olika kommandon i cmd, går in i regedit och ändrar winsock och WinSock2, försöker plugga nätverkskabeln i olika portar osv. Inte en enda lösning.  Efter att hållt på med olika lösningar i flera timmar. så får jag numera ett meddelande som säger "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration" och "default gateway är inte tillgänglig". Har tillochmed återställt Windows. Fortfarande ingen lösning. Antar att det kan ligga i routern då jag inte verkar få någon. Har windows 10, winversion 1511.

 

Jag sitter just nu på internetdelning via min mobil, och det funkar utan problem, vet inte hur jag ska tro gällande att det är min dator då.

 

Nuvarande har vi 2 datorer och flera mobiler och surfplattor som är anslutna och det fungerar felfritt för alla utom mig.

 

Saken är att jag sitter på en homeplug och har ingen aning om det kan vara den, jag har ju ingen gateway, och får ingen ip-adress av routern. Tror ni att en formation kan lösa problemet? eller hur tror ni det kan lösas?
Efter jag skriver ipconfig /all i cmd så får jag fram:

12565383_1161366350559881_33408918866659

 

Mvh
 

Redigerad av Bangman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Har löst skiten nu, det var problem med min homeplug, kopplade in helt nya homeplugs och helt plötsligt så fungerar det utmärkt. lagt ner säkert 10-15 timmar på en lösning och återställt hela datorn i onödan, sen var det något sånt simpelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...