Jump to content

Windows Update meddelar inte längre om uppdateringar

andreas72

Recommended Posts

Sedan något halvår tillbaka har Windows Update slutat meddela mig om uppdateringar i meddelandefältet längt ned till höger. Jag har WU konfigurerat så att det ska söka efteruppdateringar men låta mig välja om de ska hämtas och installeras. Om jag explicit besöker WU kan där finnas massor av uppdateringar som har ackumulerats under flera månader genom att jag inte blivit notifierad om dem och därmed missat att installerat dem. Problemet finns på båda mina datorer i hemmet. Det känns som att detta problem dök upp ungefär när Windows 10-ikonen dök upp (som jag har har döljt för att slippa se den jämt). Men det kanske bara är en slump. Någon som har en idé om vad detta fel kan bero på?

Ett annat fenomen som dök upp ungefär samtidigt (kanske också bara en slump) är att svchost.exe börjat dra ca 15 % CPU under 20-30 minuter efter varje uppstart av datorn. Kan man ta reda på vad det är för program eller tjänst som orsakar denna last?

Detta gäller Windows 7 Professional.

Tackar så mycket för länken Venoms!

Glädjande nog verkar faktiskt CPU-problemet ha lösts med de senaste uppdateringarna som jag installerade precis innan jag skrev inlägget ovan, men som artikeln nämner så har GWX.exe mycket riktigt autostartats. Om problemet med WU visar sig finnas kvar ska jag testa tipsen i artikeln.

På tal om W10 så läste jag för flera månader sedan att det med tiden skulle kunna komma att laddas ned som en rekommenderad uppdatering via WU. I så fall kanske jag råkade ladda ned det via uppdateringarna jag precis installerade. Någon som vet ifall detta blivit verkligenhet nu och om det i så fall går att backa genom att avinstallera berörd uppdatering eller på ett hyfsat smidigt sätt radera de relevanta filerna på hårddisken? Onödigt om installationsfilerna för W10 ligger och tar plats på hårrdisken om man ändå inte tänker installera det. 

Det finns alltså inget annat sätt än att använda tredjepartsmjukvara för att hindra dyngan att lägga sig på hårddisken utan ens uttryckliga begäran? Kan man inte helt enkelt ställa in WU att inte uppdatera automatiskt och sedan undvika att ladda ned de specifika KB-nummer som har med W10 att göra eller är det utspritt på så många uppdateringar att man ganska snart tappar kontrollen?

Och hur kan man förresten vara säker på att ett program som t.ex. GWX-Control inte i sig innehåller otrevligheter? Borde ju vara tacksamt att passa på att lägga in några trojaner i ett så pass efterfrågat program.

jag använde GWX-Control för ca en månads sen och det löste problemet med uppdateringar, ännu har jag inte märkt av någon trojan.

har kört med malwaresbytes och även scannat med f-secure vid ett par tillfälle efter installationen

Med vänlig hälsning

t