_at1981_ Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Hejsan svejsan! Jag undrar om någon vill hjälpa mig med ett matematiskt dilemma i Excel! Bifogad Excel-fil förklarar själva problemet också. Om ni inte förstår så får ni fråga mig! MVH Alexander (at1981) !! Ekologisk förtäring.xlsx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Är det något sånt här du vill ha? Lär dig skilja på diagram och tabell. Har pulat lite i första tabellen. Är beloppen i kolumn J och R totalbelopp eller belopp per person? Jag har utgått från att det är totalbelopp. Se om du är nöjd och återkom. Ekologisk förtäring_just.xlsx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 (edited) Är beloppen per person så borde denna kunna fungera: Ekologisk förtäring_just2.xlsx Du kan väl inte dividera med värdena i kolumn G och O när du räknar ur procenten, då kan du få vilka värden som helst. Edited January 29, 2016 by fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_at1981_ Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 (edited) Hejsan!Jag tackar så mycket för att du försökt hjälpa mig! Ditt andra inlägg med justering nr 2 blev jag mycket nöjd med! Produktsumma -> Jag känner inte till alla begrepp som finns och inte finns i Exceloch dess effekter! Det skulle vara jättebra om Microsoft hade en svensk guide tillalla matematiska begrepp som finns och dess effekter. Det finns ju på engelskamen då kan det ju vara klurigt att härleda en engelsk benämning till dess svenskamotsvarighet ibland.Om du vill kan du gärna få förklara med ord och beskriva din uträkning som du har gjort! Exempel från mitt riktiga ark:(Se bifogad bild) Kolumn H, I, J och K är det som syns i den bifogade bilden:Formel för rad 4: =PRODUKTSUMMA(H4:H$4;I4:I$4;J4:J$4)/PRODUKTSUMMA(I4:I$4;J4:J$4) -> VärdefelFormel för rad 5: =PRODUKTSUMMA(H$4:H5;I$4:I5;J$4:J5)/PRODUKTSUMMA(I$4:I5;J$4:J5) -> 62,03% MVH Alexander (at1981) !! Edited February 1, 2016 by _at1981_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 (edited) Om du vill kan du gärna få förklara med ord och beskriva din uträkning som du har gjort! Förklaring kommer senare. Bra att du blev nöjd, det finns mycket på svenska också angående excel, en snabb googling på produktsumma ger denna träff: https://support.office.com/sv-se/article/PRODUKTSUMMA-Funktionen-PRODUKTSUMMA-16753e75-9f68-4874-94ac-4d2145a2fd2e?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE&fromAR=1 Sammanställning av funktioner efter kategori: https://support.office.com/sv-se/article/Excel-funktioner-efter-kategori-5f91f4e9-7b42-46d2-9bd1-63f26a86c0eb Kolumn H, I, J och K är det som syns i den bifogade bilden:Formel för rad 4: =PRODUKTSUMMA(H4:H$4;I4:I$4;J4:J$4)/PRODUKTSUMMA(I4:I$4;J4:J$4) -> Värdefel Formel för rad 5: =PRODUKTSUMMA(H$4:H5;I$4:I5;J$4:J5)/PRODUKTSUMMA(I$4:I5;J$4:J5) -> 62,03% Du har en osynlig 0 i kolumn H, prova sätt ett litet tal istället för 0 som test (t.ex 0,001). Måste vara därför värdena spretar eller blir felmeddelande. Edited February 1, 2016 by fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts