Gå till innehåll

Behöver hjälp i Excel med formler!


Recommended Posts

Hejsan!


Jag tackar så mycket för att du försökt hjälpa mig! :)
Ditt andra inlägg med justering nr 2 blev jag mycket nöjd med! :)


Produktsumma -> Jag känner inte till alla begrepp som finns och inte finns i Excel
och dess effekter! Det skulle vara jättebra om Microsoft hade en svensk guide till
alla matematiska begrepp som finns och dess effekter. Det finns ju på engelska
men då kan det ju vara klurigt att härleda en engelsk benämning till dess svenska
motsvarighet ibland.



Om du vill kan du gärna få förklara med ord och beskriva din uträkning som du har gjort! :)
 


Exempel från mitt riktiga ark:
(Se bifogad bild)

Kolumn H, I, J och K är det som syns i den bifogade bilden:
Formel för rad 4: =PRODUKTSUMMA(H4:H$4;I4:I$4;J4:J$4)/PRODUKTSUMMA(I4:I$4;J4:J$4) -> Värdefel
Formel för rad 5: =PRODUKTSUMMA(H$4:H5;I$4:I5;J$4:J5)/PRODUKTSUMMA(I$4:I5;J$4:J5) -> 62,03%


 

MVH Alexander (at1981) !!

post-17539-0-50951400-1454308307_thumb.p

Redigerad av _at1981_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill kan du gärna få förklara med ord och beskriva din uträkning som du har gjort!  :)

 

Förklaring kommer senare.

 

Bra att du blev nöjd, det finns mycket på svenska också angående excel, en snabb googling på produktsumma ger denna träff:

https://support.office.com/sv-se/article/PRODUKTSUMMA-Funktionen-PRODUKTSUMMA-16753e75-9f68-4874-94ac-4d2145a2fd2e?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE&fromAR=1

 

Sammanställning av funktioner efter kategori:

https://support.office.com/sv-se/article/Excel-funktioner-efter-kategori-5f91f4e9-7b42-46d2-9bd1-63f26a86c0eb

 

Kolumn H, I, J och K är det som syns i den bifogade bilden:

Formel för rad 4: =PRODUKTSUMMA(H4:H$4;I4:I$4;J4:J$4)/PRODUKTSUMMA(I4:I$4;J4:J$4) -> Värdefel

Formel för rad 5: =PRODUKTSUMMA(H$4:H5;I$4:I5;J$4:J5)/PRODUKTSUMMA(I$4:I5;J$4:J5) -> 62,03%

 

Du har en osynlig 0 i kolumn H, prova sätt ett litet tal istället för 0 som test (t.ex 0,001). Måste vara därför värdena spretar eller blir felmeddelande.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...