Gå till innehåll

Drivrutinsproblem?


qweex

Recommended Posts

Tja.

Jag har (och har haft ett tag) ett ganska stort problem med grafiken i spel (Ibland windows också)... Här är några problem som uppstår ibland:

1. Det som händer är att ibland när jag spelar så börjar grafiken skumma sig, världen blir genomskinlig eller svart, allt laggar utav bara hel****... Detta problem har jag bara upplevt i World of Warcraft och Far Cry än så länge.

2. Jag kan heller inte "alt-tabba" mig ut till skrivbordet, utan grafiken stannar bara kvar i spelet, men fryst, om jag "alt-tabbar" igen, så fungerar spelet igen. När jag sen stänger av spelet, så kommer skrivbordet inte då heller, utan bilden på skärmen är randig i alla möjliga färger... Detta är i alla spel.

3. Jag har också haft massvis med BSODs, med olika felmeddelanden. Ofta står det om problem med en NV[nånting].sys ... Dessa BSODs är inte förknippade med spel, för dom kommer ibland utan att jag gör något alls: T.ex. att jag startar datorn, går iväg i kanske 5 minuter, kommer tillbaks till en BSOD. Självklart har dom kommit när jag har spelat, men inte alltid...

4. Någon gång när jag hade startat datorn, så blev skärmen svart. Jag visste att det igentligen ska vara skrivbordet där, för jag kan min dator utan och innan nu (fläktar, tiden att starta, flimmer i skärmen osv...). Efter ett litet tag, kanske 5-6 minuter (kanske mer) så lyckades den ladda skrivbordet, men med cp:ad grafik och fel upplösning...

Det kom också upp en felmeddelande-ruta där det stod att jag ska felrapportera till Microsoft, och att vid nästa uppstart skulle en rapportruta ploppa upp, men det gjorde det inte (inte för att jag skulle rapporterat det till MS, men tänkte ändå nämna det).

5. Ett liknande problem som 4., men skärmen förblev svart ända tills jag tvingade datorn till omstart. Problemet kvarstod ända till jag avvinstallerade grafik-drivarna genom felsäkert läge.

6. Jag kan inte starta vissa spel alls, utan dom bara stängs av direkt, eller så kommer också en ruta där det står:

[Spelnamn] - Programfel
Instruktionen på "0x00000000" refererade till minnet på "0x00000000". Det gick inte att utföra en minnesåtgärd.
Förjande fel returnerades: The memory could not be "read".

7. Jag har också haft problem att datorn inte hittar Hårddisken eller Tangentbordet.

Footnote: Jag har inte upplevt problem 3, 4, 5 och 7 på ett tag nu (skulle tippa på 3-4 månader sen eller nåt)... Och nr. 6 har varit mest på senare tid (en månad kanske).

Så, det var nog alla problem jag kan komma på just nu... Kanske kommer på fler senare.

Just det, så var det specsen också...

ASUS A8N-SLI, NVIDIA nForce 4, socket 939

AMD Athlon 64 - 3500+ 2,2 GHz, socket 939

2x Kingston 1GB PC3200 CL3 184 - Pin DIMM

ASUS Extreme N6800, 256MB (aka - ASUS NVIDIA GeForce 6800 LE, 256MB)

Windows XP Pro - SP2

Windows Firewall

AVG Antivirus

NVIDIA's senaste Gfx Drivare

ASUS's senaste Moderkorts Drivare

Vad har jag testat då? Jo, först trodde jag att det var något fel på spelet, så jag installerade om det, men det hjälpte inte... Då tänkte jag att det kanske var slitet Windows eller nåt, så jag formaterade om burken och installerade på nytt, hjälpte inte heller...

Sen trodde jag att det var fel på grafikkortet, så jag beställde ett ungefär likadant (GeForce 6600 GTX)... Det gjorde ingen skillnad, så jag skickade tillbaks det.

Sedan testade jag med nya minnen, förut hade jag 1GB RAM från Apacer... Det skumma var att dom satt i port A1, men skulle sitta i B1, men när jag ändrade till rätt plats, så ville inte datorn starta alls, så jag bytte tillbaks. Senare bytte jag till dom jag har nu, men det hjälpte mig inte med grafiken...

Jag kom sedan på problemet med Hårddisken, så jag tänkte att det kanske var något med SATAn jag har, så jag luskade fram en IDE disk som jag installerade Windows på... Det hjälpte inte heller.

Nu har jag suttit och grubblat i runt en månad på vad som kan ha varit fel, så tillslut bestämde jag mig för att skriva till er... Det enda jag skulle kunna tro att det är, är drivrutinerna, men jag har ingen aning om vilka, eller hur jag ska fixa det...

Jag skulle uppskatta ett snabbt svar, eller ett svar alls, men annars överlever jag tills efter sommarn... :P

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik

BIOS hittar jag inget om i din skrivning.

Kör den här snurran från ASUS så letar den upp allting till din burk "automagiskt".

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

New users should click here  Eller gröna knappen.    >  "GO"  > Installera snurran > Leta upp.

BIOSet kan sedan vara manuellt men det ser du.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj Faen, glömde nämna att jag har uppdaterat BIOS, men det hjälpte inte... Jag hade lite bråttom när jag skrev meddelandet, så jag missade det...

Jag glömde också nämna att min farsa jobbar med datorer och kan en hel del... Men detta har han aldrig sett, därför tror han på en drivrutinskonflikt eller något i den stilen.

Vi funderar på att dra hem ett nytt moderkort för att testa, men det är lite bökigt att dra ur alla komponenter, sen trycka in dom igen. Och om det inte funkar, så måste man ju byta tillbaks till det gamla igen... Det får bli en nödlösning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som plun säger, en BIOS-uppdateringar vore nog på sin plats :) Kanske även en BIOS-uppdatering för ditt grafikkort om det finns något?

Har du kört ett minnestest? Gör det annars och det snarast ;)http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Det skulle även vara intressant att veta hur varm din processor men framför allt hur varmt grafikkortet är/blir. Jag har själv haft problem med att en av två fläktar på mitt grafikkort lade av och det ledde till många konstiga problem med grafiken, krascher, hängningar och så vidare.

Installera programmet SpeedFan, http://www.almico.com/speedfan428.exe och meddela hur varm din dator är vad gäller de olika komponenterna. Programmet kan dock inte läsa av temperaturen på grafikkortet och jag känner i ärlighetens namn inte till något program som åstadkommer detta för Nvidia-kort. Kanske någon annan kan hjälpa till med den biten!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Um, jag förstår inte SpeedFan riktigt... Är det "Temp1" som är CPU? Jaja, jag kan lista alla temps istället... So here it goes:

[Neråtpil] Temp1: 40C

[Neråtpil] Temp2: 38C

[OK Bock] Temp3: 24C

Du kanske vill veta fläkthastigheten också?

Fan1: ca. 1850 RPM

Fan2: ca. 1300 RPM

Fan3: ca. 5100-5250 RPM

Detta är när CPUn jobbar på mellan 0% och 15%

Angående minnestestet, så ska jag göra det nu... Måste bara bränna en CD (Har ingen Floppy :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min farsa började yra nåt om cache-minnena på moderkortet... Kan det vara nåt? Han sa något om minnena på grafikkortet också... Det är inte särskilt troligt att mina nya RAM-minnen skulle vara paj redan från början, så det lutar mer åt cachen på moderkortet...

Jaja, jag tackar för den hjälp jag har fått än så länge, och kör minnestestet nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Min bror har ett lika grafikkort som du och hade samma problem, det var mycket damm i fläkten på grafikkortet och problemet försvann efter en riktig rensning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms, tack för svaret, men det är tyvärr inte så enkelt... Grejen är att jag har haft samma problem ända sen jag köpte burken. Som jag också sa, så testade jag med ett annat grafikkort, men utan framgång...

Stenis, jag körde ett minnestest, men blev förvirrad när den började om hela tiden... Den kanske skulle köra igenom alla sex testen flera gånger? Jag lät den göra klart alla testen 16 gånger, sen bestämde jag mig för att gå och lägga mig... Vad jag kunde se, så var det inga fel någon gång...

Jag ska köra ett test imorrn igen, men denna gången ett extended test, som jag upptäckte fanns när jag skulle stänga av. Där skulle den visst göra 11 test, får väl se vad som händer...

Tack än en gång för dom svaren jag har fått, hoppas ni kan hjälpa mig att lösa det.

Gonatt /Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...