Gå till innehåll

Viktigt meddelande! Drivrutin saknas!


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Hej!

Jag har den senaste tiden när jag varit ute och surfat ofta mötts av annonser (ibland stora) där jag får veta "Viktigt meddelande. En viktig drivrutin saknas. Fixa nu." Jag surfar inte på porrsajter utan det kan vara mycket "seriösa" webbsidor.

 

1. Vad är detta?

2. Vem sätter in alla dessa annonser. Det måste bli dyrt. Är det möjligen så att dom gör en sökning och därefter skall ha betalt för att ställa datorn i ordning. De pengar dom då får in räcker för att bekosta annonserna. Jag har inte hämtat hem någon saknad drivrutin och tänker heller inte göra det.

3. Är syftet möjligen att placera en massa skräp på min dator?

 

Det finns program som kan scanna datorn på gamla drivrutiner. Ett är "Systweak Advanced Driver Updator". Enligt detta progam skulle jag ha fem föråldrade drivrutiner. Bl.a. min "dyra" HP scanner. Är det något att rekommendera. Dom byter ut alla fem föråldrade drivrutiner gratis och gör säkerhetskopior.

  

post-6918-0-55567100-1455725661_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

1. Reklam

 

2. Det normala är att man antingen bara får en gratis kontroll av datorn och sen måste betala för att få drivrutinerna uppdaterade eller att det samtidigt installeras en massa reklamprogram i datorn.

 

4. Sådana där drivrutinsuppdateringsprogram gör fel ibland och installerar drivrutiner som inte passar datorn.

 

Men om du just får en och samma reklam på många webbplatser finns risken att du har fått in ett reklamprogram i datorn. Programmen Malwarebytes Anti-Malware och AdwCleaner är bra på att rensa bort reklamprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Kom just hem och läste ditt svar. Tack för det! Fick veta allt jag ville veta.

 

Har just scannat med "Malwarebytes Anti-Malware". Programmet finns på datorn. Borde kanske scanna lite oftare. "Upptäckta hot 5". Dom är nu borttagna. Alla fem var samma men tydligen placerade på lite olika håll på datorn.

 

Lustigt! Jag Googlade på hotet och det visade sig att du hade helt rätt. Där kunde man bl.a. läsa "Exessive display of pop up advertisment". Dom gav ett exempel på ett "pop up advertisment". Se fil! Känns det igen??

 

Jag kommer inte att installera drivrutiner via annonser eller speciella program. Programmet jag nämnde följde med vid en installation av ett Ashampoo-program. Det har jag aldrig använt. Härunder ser du pop up exemplet. Verkar bekant!

 

Tack!

post-6918-0-37210300-1455749121_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cecilia!

 

Du nämnde i ditt inlägg programmet AdwCleaner. När jag var in och Googlade på "hotet" rekommenderade dom även på den sidan samma program. Det hade jag inte. Bestämde mig för att installera. Fick då upp följande meddelande från Windows (10). "Programmet AdwCleaner 5.034 laddas sällan ner och det kan skada datorn". Därefter tre alternativ "ta bort"-"kör"-"visa nedladdningar". Då det stod att programmet laddats ned, kommer inte ihåg av hur många miljoner, klickade jag på "kör". Jag fick då direkt upp det du ser härunder. Jag antar att det inte är något att bry sig om. AdwCleaner kan inte på något vis skada datorn så det är bara att fortsätta att installera. Eller??

/Hälsningar 

post-6918-0-63127800-1455752799_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Hej!

 

Ja, tyvärr har Smartscreen en ovana att blockera AdwCleaner.

Det här är originalplatsen för AdwCleaner: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Så här inaktiverar du Smartscreen:

Internet Explorer - Kugghjulet - Säkerhet - Inaktivera Smartscreen-filtret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...