Gå till innehåll

Spåra e-post


Recommended Posts

Hur lätt eller svårt är det att spåra e-post?

Om jag har en e-post som inte innehåller mitt namn utan snarare en signatur hur kan den spåras till mig. Om det där en en lätt sak kan jag då skaffa mig en e-post som är svårare men ändå klarar av att sända e-post och ta emot svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur du skickar e-posten kan det stå en IP-adress i dess huvud som alla kan använda för att ringa in dig och som polisen kan be internetoperatörerna om hjälp med att översätta till en gatuadress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En privatperson kan inte använda IP-adressen för att få reda på gatuadressen, men söker man på IP-adresser kan man ofta få veta i vilken stad de finns och vilken operatör det är som delar ut dem.

 

Men anonyma mejl kan vara intressant för polisen om mottagaren tycker att det känns som trakasserier att få dem, så jag instämmer med gsb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet skulle jag vilja kalla mig en visselblåsare. 

Myndigheten som jag mejlat säger att jag får vara anonym men min mejladress kommer att synas i anmälan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid anonym tipslämning (till bl a polis) så är man anonym gentemot allmänheten, men inte 100% gentemot myndigheten. Dom har alltid möjligheten att spåra men då får man samtidigt se värdet i polisens intresse att röja dig ens för sin egen skull. Anonyma tips brukar "bokföras" som underättelseuppslag och där refererar man till "anonym tipsare" och sen stannar det där. Andra myndigheter har nog liknande system... men huruvida tipset behandlas lika prioriterat kan jag inte uttala mig om.

 

Oavsett... anonyma tips faller under sekretess och inte under offentlighetsprincipen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...