Gå till innehåll

Universal USB laddare.


Gå till lösning Löst av johnh3,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Man har ju en hel del enheter, mobiler och plattor.

Så jag har köpt en laddare (Biltema) med 4 uttag, kan vara praktiskt att ladda från ett enda ställe och slippa ha en massa lösa överallt.

Två uttag ska vara för Apple produkter med strömstyrkan anpassad 2000 mA på bägge.

 

De två resterande har lite skillnad i utgående styrka.

1000 mA och 2400 mA.

 

Min fundering är om det kan skada batteriet på någon enhet om man inte använder original laddarna?

Ska man ladda på den lägsta styrkan för att vara på den säkra sidan så att säga?

 

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade nog resonerat samma som dig... att köra den lägsta styrkan. Men risken är att det tar mycket längre tid för batterierna med högre kapacitet.

 

Jag har blivit väldigt skeptisk till NoName-laddare till allt vad mobiler och plattor heter. Anledningarna är flera men främst det faktum att jag använde en billighetsladdare till en Samsungtelefon ett tag och det blev bara skit... den laddade knappt. Att ladda telefonen över natten var knappt lönt, den blev aldrig klar. Bytte den men resultatet blev samma.

 

Sen är det allt snack om brandrisk osv... att använda fel laddare. Jag, personligen, känner att den där extra hundringen att skaffa en orginalladdare är en bra investering.

 

Jag kör alla laddare på ett och samma ställe i huset. Har dock skaffat en snygg kvadratisk grenkontakt med 6 uttag och en stor lysande strömbrytare. På så sätt är det enkelt att stänga av den så att någon av laddarne inte dummar sig när den inte används. Principen är ju densamma som din, om än lite klumpigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kör också som Manneman. Förr brukade jag ladda över natten, det var ju praktiskt. Men med allt snack om brandrisk och att dagens enheter dessutom laddas så snabbt med originalladdarna och mår bra av att "småladdas" så brukar jag hinna med det under kvällen eller morgonen och bryter strömmen över natten. 

 

Mitt grenuttag med praktisk "separat" strömbrytare är från Biltema. 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Grenuttag-med-fotstrombrytare-2000036134/

 

46-3142_l_1.jpg

 

Brytaren är liten och stilig nog att ha synlig på bord och liknande, men samtidigt stor och tålig nog att ha på golvet och trampa på. Lyser blått runt knappen när den är aktiv. Tycker det dessutom är praktiskt att 2 av uttagen inte styrs av brytaren. 

 
Mycket info om ett sketet grenuttag för under hundringen, men jag är väldigt nöjd med det. :)
 
Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...