Recommended Posts

I dag släpptes Vivaldi 1.0, den första stabila versionen av en ny webbläsare. Vivaldi utvecklas till stor del av tidigare Opera-utvecklare, som ett alternativ till ”nya” Opera, som många användare sedan Presto-tiden (Opera före Chromium) inte är nöjda med.

Vivaldi 1.0: Not for everybody, just you

Vivaldi för Windows finns som 32-bit och 64-bit, den senare ”experimentell”: https://vivaldi.com/download/

Bakgrund: https://vivaldi.com/story/

Version 1.0.435.38 är baserad på Chromium 49.0.2623.110 (samma version som Chrome stabil, f.n.).

Redigerad av JoWa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag installerade den första gången för ett år sedan. Då var Vivaldi inte så rolig. Tillägg stöddes, men var dolda, t.ex.

Vivaldi är bra för den som vill ha en kombination av gamla Opera (Presto) och Chromium. Från Opera känner man igen panelen och listen i programfönstrets nederkant, med zoomregel. Det finns funktioner som ligger vid sidan om själva webbläsarfunktionen, som anteckningar. Mer är nog att vänta.

Vivaldi är också mer anpassningsbar än Chrome. Därför är det överraskande att man inte kan ange startsidan (Snabbval) som hemsida, d.v.s. den sida som öppnas då man trycker på hussymbolen.

Temat är helt eget, och anpassningsbart. Då det är byggt på en egen teknik, stöds inte Chrome-teman.

Musgester är en annan Opera-klassiker som finns i Vivaldi.

Annars är Vivaldi som Chrome. Själva webbläsaren är ju densamma (Chromium).

Framtiden får utvisa hur väl Vivaldi hänger med i Chromes utgivningstakt. Vivaldi 1.1.453.47 är baserad på Chromium 50.0.2661.89, medan stabil Chrome för Windows nu är 50.0.2661.87, så det ser ju bra ut än så länge.

Redigerad av JoWa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var mycket anpassningsbarheten jag tyckte verkade trevlig. Men jag har googlat och kollat reviews på Youtube och trots alla inställningsmöjligheter så verkar det inte gå att ha något så grundläggande som helt tom "startsida" och "ny flik". Jag vill inte ha historik/favorit rutor kludd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hem- och startsidorna kan göras tomma, men inte ny flik-sidan, åtminstone inte enkelt.

Ange about:blank som hemsida, och Specifika sidor under Starta med. Under Startsidor anger du about:blank.

Vivaldi vid start.png

Redigerad av JoWa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte lika dumt som i Google Chrome då att när man börjar skriva en adress så står about:blank kvar? 

I Google Chrome har jag löst det med en extension som heter Empty New Tab Page och den skulle kanske funka i Vivaldi också som verkar stödja Chrome extensions, men det känns så onödigt att behöva bloata ner webbläsaren för en sådan självklarhet. 

Jag känner mig lite gnällig nu som så ofta när det är något nytt, men hur svårt kan det vara att komma på att lägga till ett "Empty" val i en produkt som har anpassningsbarhet som ett av sina säljargument? :)

Redigerad av Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

”about:blank” står där, men ett klick i adressfältet markerar texten, som därigenom försvinner när man skriver första tecknet.

Jo, man kan tycka att det skulle finnas tomma alternativ på alla tre områden, även om jag inte finner en tom sida särskilt användbar. Vande mig vid Operas Snabbval 2008, och vill inte vara utan någon variant av det konceptet. ;)

Redigerad av JoWa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det handlar nog mycket om vanor. Det tog mig lång tid, många tårar och en del extensions att gå över till Chrome från Firefox men nu är det bara vid vissa tillfällen jag saknar några av finesserna i Firefox. 

Jag använder tangentbordet och kortkommandon så mycket som möjligt så blir ofta CTRL+T och sedan börja skriva en adress, då är det en smula irriternade. Men man skulle väl kunna lära sig trycka CTRL+TL eller CTRL+TA istället. 

Jag får nog Vivaldi ett försök någon regnig helg när man inte kommer på något annat att göra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det inlägget var det bästa jag hittade när jag googlade på det också. Det var synd för den funktionen är den största anledningen att jag uthärdade pinan att vänja mig vid Chrome istället för Firefox. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      Firefox 10.0 är tillgänglig: https://www.mozilla....irefox/all.html

NEW
      The forward button is now hidden until you navigate back Most add-ons are now compatible with new versions of Firefox by default Anti-Aliasing for WebGL is now implemented (see bug 615976) CSS3 3D-Transforms are now supported (see bug 505115) HTML5
      New <bdi> element for bi-directional text isolation, along with supporting CSS properties (see bugs 613149 and 662288) Full Screen APIs allow you to build a web application that runs full screen (see the feature page) DEVELOPER
      We’ve added IndexedDB APIs to more closely match the specification Inspect tool with content highlighting, includes new CSS Style Inspector FIXED
      Mac OS X only – after installing the latest Java release from Apple, Firefox may crash when closing a tab with a Java applet installed (700835) Some users may experience a crash when moving bookmarks (681795) https://www.mozilla....0/releasenotes/
    • Av JoWa
      Secure Sockets Layer (SSL) utvecklades av Netscape, och lanserades (version 2.0) i februari 1995. SSL uppdaterades till version 3.0 1996. SSL är ett kryptografiskt protokoll som används för att skapa säkra (krypterade) förbindelser över Internet.
      Utvecklingen gick vidare, och SSL fick en efterträdare i Transport Layer Security (TLS). Version 1.0 av TLS lanserades i januari 1999, följd av TLS 1.1 (april 2006) och TLS 1.2 (april 2008).
      Alla dessa versioner kan ännu användas, men SSL 2.0 är en mycket osäker version, och väldigt får servrar stöder SSL 2.0. I ingen av dagens webbläsare är SSL 2.0 aktiverat, och endast Internet Explorer (t.o.m. version 10) har möjlighet att aktivera den osäkra protokollversionen.
      TLS 1.0 är den mest använda protokollversionen. Alla (?) servrar stöder den, och alla webbläsare har sedan länge stöd för TLS 1.0 aktiverat som standard.
      Internet Explorer i Windows 7 och 8 stöder även TLS 1.1 och 1.2, men dessa versioner är inte aktiverade som standard. För att aktivera, öppna Internetalternativ, fliken Avancerat, rubriken Säkerhet. Markera ”Använd TLS 1.1” och ”Använd TLS 1.2”. Markera inte ”Använd SSL 2.0”.

Opera stöder även TLS 1. 1 och 1.2, men det är inte heller där aktiverat som standard. För att aktivera, gå till Inställningar, Avancerat, Säkerhet, Säkerhetsprotokoll.

Eller skriv opera:config i adressfältet, tryck Retur. Skriv ”tls” i sökrutan och markera ”Enable TLS v1.1” och ”Enable TLS v1.2”.

Firefox och Chrome använder Network Security Services (NSS), som stöder upp till TLS 1.1. I Chrome är TLS 1.1 aktiverat som standard, medan Firefox ännu (v. 18) endast stöder SSL 3.0 och TLS 1.0.
      I Opera och Chrome kan man lätt se vilket krypteringsprotokoll som används, se bifogade bilder.

Läsning:
      Wikipedia: Transport Layer Security
      Wikipedia: Network Security Services
      Adam Langley (Google): New TLS versions
    • Av JoWa
      Avira Scout är en Chromium-baserad webbläsare som i går gjordes allmänt tillgänglig, efter att ha betatestats sedan juli 2015. Den nuvarande fasen, early access, omfattar endast Windows (32-bit), medan betatestare även har tillgång till versioner för Ubuntu/Debian (64-bit) och OS X (64-bit). Jag har haft Scout installerad i Ubuntu sedan början av december, då Scout 46 släpptes. Nuvarande version av Scout är baserad på Chromium 47.0.2526.111, men skall snart uppdateras till 48.
      Syftet med Scout är att erbjuda bättre säkerhet och skyddat privatliv (privacy), även för användare utan större kunskaper på detta område. Ännu är inte alla planerade funktioner implementerade. Så långt möjligt läggs nya funktioner till i form av tillägg. De tillägg som nu ingår i Scout är:
      Avira Autopilot Avira Browser Safety Avira IFrame monitor experiment HTTPS Everywhere (EFF) Privacy Badger (EFF) Tilläggen är tillagda som s.k. component-extension, vilket innebär att de är dolda i chrome://extensions, och inte kan tas bort eller inaktiveras, varken av användaren eller andra program, som annars kan göra sådana ändringar mot användarens vilja. Vill man surfa utan dessa tillägg, får man använda inkognitoläget. För att se dessa tillägg i chrome://extensions får man starta Scout med --show-component-extension-options.
      Avira Autopilot ger åtkomst till olika lägen, för närvarande Comfort Mode och Secure Mode. Ett tredje läge, preliminärt kallat Paranoid Mode, är under utveckling. Autopilot styr Browser Safety.
      Avira Browser Safety varnar för skadliga webbsidor, potentiellt oönskade program och förhindrar spårning (med filterlista). Dessutom finns, något oväntat, en prisjämförelsefunktion, som kan inaktiveras.
      EFF:s HTTPS Everywhere omdirigerar anslutningar från http till https för tusentals webbsidor, och ger visst skydd mot nedgraderingsattacker.
      EFF:s Privacy Badger skyddar mot spårning, men inte med hjälp av en filterlista som Avira Browser Safety, utan genom att upptäcka vilka domäner som spårar hur man surfar. När spårning upptäcks, blockeras den domänen, eller i vissa fall endast kakor från den domänen, om innehållet från den anses väsentligt för den besökta sidan (t.ex. typsnitt länkade från andra domäner).
      Länkar:
      Avira Scout Avira Scout: On Early Access (2016-01-28) Welcome to the Avira Scout Early Access (2016-01-28, med länkar till äldre inlägg om Scout)
    • Av Hampus
      Hej!
      Kan jag inaktivera Microsoft Edge, den startar upp om jag ex.vis klickar på länkar i ett mail, men för min del så föredrar jag Chrome
      före både Edge och IE.  Finns ju ett val där jag markerat och valt Chrome men det verkar inte fungera.
      Mvh
      Hampus

EDIT: "Grävde" lite på näten och hittade en lösning. 
      https://www.youtube.com/watch?v=vfCBRKoce3o
    • Av JoWa
      Som Microsoft meddelade tidigare¹, uppdateras ej längre äldre versioner av Internet Explorer. Med äldre menas alla versioner utom den senaste för varje Windows-version.

De versioner som stöds²:
      Windows Vista SP2: Internet Explorer 9 Windows 7 SP1: Internet Explorer 11 Windows 8.1 Update: Internet Explorer 11 Windows 10: Internet Explorer 11 Versioner som inte längre uppdateras är IE7, IE8 i Windows Vista och IE8, IE9, IE10 i Windows 7. Windows 8 får inte längre några uppdateringar alls.

¹ https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/End-of-IE-support
      ² https://support.microsoft.com/en-us/lifecycle#gp/Microsoft-Internet-Explorer
    • Av Turbopump
      Nu när windows 10 går igång i full skala den 29 juli så påstår sig microsoft ha storsatsat på sin "nya" webbläsare Microsoft Edge. Den skall bli snäppet bättre och snabbare än alla andra webbläsare. Hur är det nu då med det? Jag är fullt medveten om att den ännu inte är helt klar......men när jag använder den så blir jag inte imponerad. Om microsoft tänker vara med och konkurrera ut alla andra webbläsare så borde de ha hunnit längre än så här. Snabb är den nog eftersom den saknar alla former av tillägg.
      Det första jag slås av är det "simpla" utseendet. Två val av av tema "ljust" eller "mörkt" wooaaw. Startar upp och hela skärmen dränks av ads och någon adblockare finns inte att lägga till.
      Enda sättet att få bort dom är att laborera med host-filen enl. nedan och vem orkar göra det?

http://winaero.com/blog/block-ads-in-microsoft-edge-browser-project-spartan/

Om microsoft med detta anser att de storsatsat på webbläsaren då vete tusan hur de tänker och de knäpper knappast någon av de andra webbläsarna på näsan. Skärpning anbefalles.