Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad (redigerade)

I dag släpptes Vivaldi 1.0, den första stabila versionen av en ny webbläsare. Vivaldi utvecklas till stor del av tidigare Opera-utvecklare, som ett alternativ till ”nya” Opera, som många användare sedan Presto-tiden (Opera före Chromium) inte är nöjda med.

Vivaldi 1.0: Not for everybody, just you

Vivaldi för Windows finns som 32-bit och 64-bit, den senare ”experimentell”: https://vivaldi.com/download/

Bakgrund: https://vivaldi.com/story/

Version 1.0.435.38 är baserad på Chromium 49.0.2623.110 (samma version som Chrome stabil, f.n.).

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

Jo, jag installerade den första gången för ett år sedan. Då var Vivaldi inte så rolig. Tillägg stöddes, men var dolda, t.ex.

Vivaldi är bra för den som vill ha en kombination av gamla Opera (Presto) och Chromium. Från Opera känner man igen panelen och listen i programfönstrets nederkant, med zoomregel. Det finns funktioner som ligger vid sidan om själva webbläsarfunktionen, som anteckningar. Mer är nog att vänta.

Vivaldi är också mer anpassningsbar än Chrome. Därför är det överraskande att man inte kan ange startsidan (Snabbval) som hemsida, d.v.s. den sida som öppnas då man trycker på hussymbolen.

Temat är helt eget, och anpassningsbart. Då det är byggt på en egen teknik, stöds inte Chrome-teman.

Musgester är en annan Opera-klassiker som finns i Vivaldi.

Annars är Vivaldi som Chrome. Själva webbläsaren är ju densamma (Chromium).

Framtiden får utvisa hur väl Vivaldi hänger med i Chromes utgivningstakt. Vivaldi 1.1.453.47 är baserad på Chromium 50.0.2661.89, medan stabil Chrome för Windows nu är 50.0.2661.87, så det ser ju bra ut än så länge.

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var mycket anpassningsbarheten jag tyckte verkade trevlig. Men jag har googlat och kollat reviews på Youtube och trots alla inställningsmöjligheter så verkar det inte gå att ha något så grundläggande som helt tom "startsida" och "ny flik". Jag vill inte ha historik/favorit rutor kludd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lika dumt som i Google Chrome då att när man börjar skriva en adress så står about:blank kvar? 

 

I Google Chrome har jag löst det med en extension som heter Empty New Tab Page och den skulle kanske funka i Vivaldi också som verkar stödja Chrome extensions, men det känns så onödigt att behöva bloata ner webbläsaren för en sådan självklarhet. 

 

Jag känner mig lite gnällig nu som så ofta när det är något nytt, men hur svårt kan det vara att komma på att lägga till ett "Empty" val i en produkt som har anpassningsbarhet som ett av sina säljargument? :)

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

”about:blank” står där, men ett klick i adressfältet markerar texten, som därigenom försvinner när man skriver första tecknet.

Jo, man kan tycka att det skulle finnas tomma alternativ på alla tre områden, även om jag inte finner en tom sida särskilt användbar. Vande mig vid Operas Snabbval 2008, och vill inte vara utan någon variant av det konceptet. ;)

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det handlar nog mycket om vanor. Det tog mig lång tid, många tårar och en del extensions att gå över till Chrome från Firefox men nu är det bara vid vissa tillfällen jag saknar några av finesserna i Firefox. 

Jag använder tangentbordet och kortkommandon så mycket som möjligt så blir ofta CTRL+T och sedan börja skriva en adress, då är det en smula irriternade. Men man skulle väl kunna lära sig trycka CTRL+TL eller CTRL+TA istället. 

 

Jag får nog Vivaldi ett försök någon regnig helg när man inte kommer på något annat att göra. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja det inlägget var det bästa jag hittade när jag googlade på det också. Det var synd för den funktionen är den största anledningen att jag uthärdade pinan att vänja mig vid Chrome istället för Firefox. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...