Gå till innehåll

Kommande större forumuppgradering


Recommended Posts

Det dyker fortfarande upp en del fel och flera användare verkar ha hamnat i något slags limbo-läge där jag som admin måste godkänna dom. Det verkar bland annat som att inlägg och trådar från medlemmar som ej är godkända inte visas. Felsökning pågår!

Tråden helghälsningar är upplåst likväl och går nu att posta i..

Fortsätter att stöka av problem/buggar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan ett par dagar är problemet med att vissa användare hamnet i ett läge där man som admin måste godkänna dessa löst. Det innebär att ett antal inlägg som tidigare saknades nu har återuppstått, exempelvis Windows 10 Insider-tråden skapad av @LGJ.

Brottas vidare med problem som vissa har med att sidan inte kan visas eller inte hittas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2016-06-10 at 08:27, JoWa sade:

Kopplingen mellan status och Twitter bör brytas. Varje Twitter-inlägg som innehåller en länk bryter mot forumreglerna (§3.5)¹, då länkarna alltid är förkortade. 

¹ Denna paragraf gäller inlägg, men bör lämpligen gälla alla delar av AoW.

Dessutom leder kopplingen till att Senaste statusuppdateringarna helt tagits över av ett fåtal medlemmar som inte har varit aktiva här de senaste fyra–fem åren. Ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har inte gjort några kommentarer tidigare angående den senaste uppgraderingen. En sak som jag själv har lagt märke till att jag är inne betydligt mindre nu än innan uppgraderingen.

Jag gillar inte alls den nya layouten, den gamla layouten hade man vant sig vid sedan flera års användande av forumet. Brukar inte vara en bakåtsträvare men detta var en usel uppgraderingen. Har svårt och i detalj peka på vad det är jag inte gillar men man känner sig inte hemma längre. 

Håller med föregående inlägg angående "Senaste inlägg", det var alltid där man började när man inte varit inne en tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Lasse B sade:

[…] gamla notifieringar, dessa får man tydligen då dras med till döddagar.

Är det så farligt att du ser de fem senaste notifieringarna när du trycker på klockan? Mig gör det detsamma om det så är fem miljoner notifieringar i listan.

Värre är det ”brus” som man får kastat på sig i Aktivitet (All aktivitet). Särskilt Twitter-spammet, som skulle ha slängts ut innan det släpptes in. Även vem som följer vem eller vad hör till bruset, liksom övriga statusuppdatering och svar på dessa.

Hoppas att det går att tämja besten mer än som hittills har gjorts. Foruminläggen är det viktiga, resten kan man vara utan, eller åtminstone slippa att få kastad på sig när man visar senaste aktiviteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nä, jag har inte påstått att det är farligt, men tycka måste man välan kunna göra på forumet, eller är det förbjudet också.

För mig får det finnas flera hundra, spelar ingen roll, men det var min synpunkt.

Du kanske tycker att man skall sluta ha synpunkter, ja då får man välan sluta med det, och bara tycka med.

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, JoWa sade:

Att kommentera någons synpunkt är inte på detsamma som att säga att man inte får framföra synpunkter. Ett forum bygger ju på att allt som skrivs kan kommenteras av andra.

Men man får såklart bara kommentera om man håller med, varför tror du det bara finns gilla knappar och inte ogilla knappar i sociala medier? Det finns så mycket drama och konflikter i världen, vi behöver hålla med varandra mer även om vi tycker helt olika. Nu kan man ju tycka att jag gjorde fel eftersom jag inte håller med dig, men då vill jag förtydliga att jag är full av ironi och håller med dig fullt ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med "breflabb"... du behöver inte vara så drastiskt, Lasse. Inget att hänga upp dig på i detta läget...

Sen kan jag ju hålla med dig i sak, men jag har andra förutsättningar som har notiser av modereringskaraktär dessutom. Gällande "senaste inlägg" så har jag gjort mitt eget lilla flöde där jag t o m kunnat välja bort delar som inte behövs. Funkar lika som innan och kanske t o m bättre .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varför går det inte att HELT inaktivera notifikationer via e-post? går det att göra någon annanstans än "Hem > Notifieringar >Alternativ"

Namnlös.jpg

2. Går det att ignorera trådar från att visas under "oläst innehåll" eller måste man ignorera användaren? b.la denna ständiga tråd om vilken webbläsare som har störst marknadsandel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Äntligen! Det kallar jag en större uppgradering. Tack! :D

Konfigurationen ser bra ut. Servern tycks inte prioritera några krypteringssviter, utan låter webbläsaren välja. TLS_ECDHE_ECDSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256 borde läggas till, så att IE i Windows 7 och 8.1 (som inte stöder TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256) kan ansluta med modern kryptografi (nu används TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA384, och AES_CBC vill man undvika).

https://sslanalyzer.comodoca.com/?url=www.alltomwindows.se

https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=www.alltomwindows.se

Jag ser en liten signaturbild som behöver länkas om: icon_16_theexp.png;)

I all aktivitet finns också osäkert innehåll från http://pbs.twimg.com/profile_images.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den viktigaste uppgraderingen (till HTTPS) är avklarad, har jag ytterligare två önskemål (som redan har framförts men inte kommenterats):

  • Att om möjligt återfå Visa nytt innehåll, som fanns i 3.4.x och endast visade nya inlägg (om man var inloggad eller ej).
  • Att slippa Twitter-spammet. Om Visa nytt innehåll återkommer blir spammet dock mindre synligt och därmed mindre störande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradering av forumet gjord - Edge fungerar bättre, det vill säga inga "Sidan kan inte visas" längre! Men, dessvärre verkar buggen med att citera inlägg kvarstå, se mer om det på https://invisionpower.com/4bugtrack/active-reports/41132-edge-wont-quote-a-post-r12195/

PS. Min signatur ska nu vara HTTPS-compliant :) DS.

Har mer att fixa, återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Det blir bättre och bättre. Nu får vi Twitter-spam på turkiska också, av en medlem som inte har postat ett enda inlägg på forumet. Och givetvis med en förkortad länk.

Forumreglerna säger att inlägg skall vara skrivna på svenska, och att förkortade länkar inte är tillåtna i inlägg. Efter den stora uppgraderingen presenteras statusuppdateringar på samma sätt som inlägg i Aktivitet. Så kan det inte förbli. Forumreglerna bör skrivas om, så att de omfattar alla delar av forumet, inte bara inlägg, och statusuppdateringarna modereras. Twitter-eländet bör kopplas bort från forumet. Den funktionen används endast av medlemmar som inte är aktiva vid forumet. Och forumets ägare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2016-12-14 at 08:09, JoWa sade:

Det blir bättre och bättre. Nu får vi Twitter-spam på turkiska också, av en medlem som inte har postat ett enda inlägg på forumet. Och givetvis med en förkortad länk.

Forumreglerna säger att inlägg skall vara skrivna på svenska, och att förkortade länkar inte är tillåtna i inlägg. Efter den stora uppgraderingen presenteras statusuppdateringar på samma sätt som inlägg i Aktivitet. Så kan det inte förbli. Forumreglerna bör skrivas om, så att de omfattar alla delar av forumet, inte bara inlägg, och statusuppdateringarna modereras. Twitter-eländet bör kopplas bort från forumet. Den funktionen används endast av medlemmar som inte är aktiva vid forumet. Och forumets ägare. ;)

Jag ser aldrig statusuppdateringar utan bara nya inlägg på den sida jag använder utan för att ens kunna hitta statusuppdateringarna var jag tvungen att skapa ett nytt flöde. Du har inte funderat på att välja bort statusuppdateringar i ditt flöde?

https://www.alltomwindows.se/discover/unread/?&stream_include_comments=1&stream_unread_links=1&stream_classes[IPS\forums\Topic]=1&stream_classes[IPS\cms\Records1]=1&stream_containers[IPS\forums\Topic]=&stream_containers[IPS\cms\Records1]=

 

Skärmklipp.PNG

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte bara på mig själv. ;) Och inte bara på inloggade medlemmar. Spammet har inte här att göra. Det var en dålig idé från början, och den blev än sämre i den nya forumversionen, där statusuppdateringar behandlas som inlägg.

Det är tydligt att utvecklarna av IPS Community Suite vill glida från ett traditionellt forum till en ”social” lekplats (à la FB). Resultatet är mycket brus i standardflödet. Det behöver rensas. Inte lyckat. Vill man ha ”socialt” brus finns ju FB och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...