Gå till innehåll

Kommande större forumuppgradering


Recommended Posts

Jag har börjat planera för att uppgradera forumet till senaste versionen IPS 4.1.x. Det kommer att innebära ett stort lyft då detta är en helt omarbetad version av forumet. Den nya versionen släpptes för nästan exakt ett år sedan och nu känner jag att den har blivit stabil nog! Med detta kommer dock en del förändringar. För den som är nyfiken kan man se hur det nya forumet ser ut på den officiella forumsidan för Invision Power, https://invisionpower.com/forums/

 

Visningsnamnet behålls – inloggningsnamnet tas bort
Det innebär att jag som har ”Stenis” som användarnamn kommer att behöva logga in med antingen ”Andreas Stenhall” som är mitt nuvarande visningsnamn alternativt den e-postadress jag har angiven på min profil. För att säkerställa att du kan logga in efter uppgraderingen har du följande alternativ:

 

1. Verifiera att du har rätt e-postadress kopplad till ditt konto genom att klicka på ditt namn i övre högra hörnet och sedan välja Mina inställningar > E-post och lösenord.
2. Koppla ditt konto på alltomwindows.se till Facebook, Twitter eller Google, genom att klicka på ditt namn i övre högra hörnet och sedan välja Mina inställningar och sedan Hantera Facebook-, Twitter- eller Google-kopplingar.

 

HTTPS/TLS

Jag siktar mot att införa HTTPS på alltomwindows.se i samband med uppgraderingen (eller kanske till och med före).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

. För att säkerställa att du kan logga in efter uppgraderingen har du följande alternativ:

 

1. Verifiera att du har rätt e-postadress kopplad till ditt konto genom att klicka på ditt namn i övre högra hörnet och sedan välja Mina inställningar > E-post och lösenord.

2. Koppla ditt konto på alltomwindows.se till Facebook, Twitter eller Google, genom att klicka på ditt namn i övre högra hörnet och sedan välja Mina inställningar och sedan Hantera Facebook-, Twitter- eller Google-kopplingar.

 

HTTPS/TLS

Jag siktar mot att införa HTTPS på alltomwindows.se i samband med uppgraderingen (eller kanske till och med före).

 

Ska detta tolkas som att det räcker att välja alternativ 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas skriver att följande alternativ finns, 2 st alltså.

Utgår då ifrån att man med alternativ 1 kan logga in på Allt Om Windows.

Alla har ju inte Facebook eller Twitter, vissa vill kanske inte ha något av dessa heller..

Med vänlig hälsning

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Den här gången gick det tydligen bättre att uppgradera forummjukvaran. Jag kan dock inte se versionsnummer någonstans.

Signaturer visas inte, och jag ser ingen signaturavdelning i profilinställningarna.

Inlägg med tomrad mellan textraderna blir väldigt glesa.

Redigeraren är mer begränsad än tidigare. Ingen möjlighet att byta typsnitt, och andra funktioner saknas också, som att redigera i kodläge.

Aviseringar vid nya inlägg fungerar. :)

AoW Nytt inlägg.png

Nu ser jag fram emot att anslutningen uppgraderas. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forumuppgraderingen genomförd med bättre resultat :) Nu återstår bara att fixa och trixa en hel del. Har lagt in översättning vilket lämnar en del att önska, har aktiverat signaturer. Fortsätter med att försöka bli av med ett gäng gamla "kungörelser" som announcements översatts till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On ‎2016‎-‎05‎-‎27 at 21:57, Andreas Stenhall sade:

Forumuppgraderingen genomförd med bättre resultat :) Nu återstår bara att fixa och trixa en hel del. Har lagt in översättning vilket lämnar en del att önska, har aktiverat signaturer. Fortsätter med att försöka bli av med ett gäng gamla "kungörelser" som announcements översatts till.

Vill hellre växla till det gamla forumet.

Skulle det gå Andreas ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, JoWa sade:

Jag saknar ett sätt att visa senaste inlägg. All aktivitet är inte lika bra.

Har du prövat med Olästa inlägg i stället?
http://www.alltomwindows.se/forum/discover/unread/?&stream_include_comments=1&before=1464370562&latest=0
Går att justera en del genom att ändra Visa mig, Innehållstyper mm
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att kalla svarsinlägg i en tråd för en kommentar verkar rätt underligt, en bloggpost kan man kommentera men om någon försöker skriva ett svar som är tänkt att hjälpa någon med en lösning på ett problem är det ju inte en kommentar.

 

 

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Cecilia sade:

Att kalla svarsinlägg i en tråd för en kommentar verkar rätt underligt, en bloggpost kan man kommentera men om någon försöker skriva ett svar som är tänkt att hjälpa någon med en lösning på ett problem är det ju inte en kommentar.

Ja, översättningen är inte hundra någonstans tyvärr - jag ska fila på detta. Förra forumet översatte jag helt och hållet själv och jag vet inte hur många timmar jag la på det - men bra blev det :) Nu har jag kommit över ett halvt översatt språkpaket som verkar vara översatt lite med Google Translate. Det blir till att putsa på detta under kommande veckor!

7 timmar sedan, gsb sade:

Jag måste säga att den här uppgraderingen inte var en upp- utan en ner-, rent utseende och upplevelsemässigt. 
Saknar även jag "Senaste inlägg".

On ‎2016‎-‎05‎-‎29 at 00:15, Nilsson sade:

Vill hellre växla till det gamla forumet. Skulle det gå Andreas ?

Nytt forum och helt nya förutsättningar då forumet är omarbetat från grunden och uppåt. Personligen gillar jag det då det är mer responsivt och modernt på flera sätt. Långsiktigt så är det inte hållbart att köra på den gamla forumversionen då supporten upphör så småningom och för att det ska fortsätta fungera bra med nya webbläsare och funktioner. Nu när uppgraderingen gått igenom bra och de värsta skavankerna lösts så kommer forumet inte att backas tillbaka. Däremot återstår ett stort jobb att fixa till saker här och där så att det fungerar så smidigt och bra som möjligt (och helst då bättre än tidigare).

On ‎2016‎-‎05‎-‎31 at 06:53, JoWa sade:

Jo, men den visar bara olästa inlägg, och endast för inloggade medlemmar. Senaste inlägg bör vara tillgänglig om man är inloggad eller ej, som före uppgraderingen.

Ska undersöka detta.

On ‎2016‎-‎05‎-‎30 at 21:44, JoWa sade:

Forumreglerna tycks ha försvunnit eller flyttat.

Länken i detta inlägg gäller ej.

Signaturer visas endast då man är inloggad.

Jag saknar ett sätt att visa senaste inlägg. All aktivitet är inte lika bra.

Forumreglerna är tillbaka, inlägget är uppdaterat och reglerna ligger nu under fliken "riktlinjer" i menyn - återigen översättning rakt av. Vad gäller signaturer för gäster - kollar upp!

 

På det hela taget - det finns en del att jobba vidare med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2016-04-15 at 23:28, Andreas Stenhall sade:

HTTPS/TLS

Jag siktar mot att införa HTTPS på alltomwindows.se i samband med uppgraderingen (eller kanske till och med före).

Hur går det med den uppgraderingen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, JoWa sade:

Hur går det med den uppgraderingen? :)

Det kommer, men med tanke på att det varit en hel del strul efter uppgraderingen så vill jag först att alla buggar ska lösas ut samt låta sökmotorer indexera om innehållet på sajten (då det varit lite problem med växlingen från /forum till roten på www.alltomwindows.se) . När läget är stabilt så aktiveras HTTPS :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Andreas Stenhall sade:

Till det positiva hör att jag lagt till lite fler möjligheter i editorn; font, spoiler, klistra in, ta bort formatering. Finns det mer som saknas?

Tack tack tack! :D

Ibland är det bra att kunna växla till kodläge, för att redigera direkt i koden. Kommer inte på något annat som saknas nu.

En annan sak: till toppen av sidan, om det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...