Gå till innehåll

Problem installera - disk0 destination


.RIHTT
Gå till lösning Löst av .RIHTT,

Recommended Posts

Hej.

Har en laptop med ny hårddisk.
Tänkte installera win 7  i den som jag otal gånger på samma dator. (fast på föredetta hdds )


Försök 1

Installationsmedia DVD >  Boot
Windows "PE" laddas, läser in filer från X:
Installationsmeny, välj språk, 64 bitars version
Start. 
[Windows installeras. Datorn kommer att startas om flera gånger under installationen]


-kopierar filer
-packar upp           ( 0 %  ) 
3    funktioner installeras     -kördes ej?
4    Uppdateringar installeras    -kördes ej?
5    Installationen slutförs        -kördes ej?


Felmeddelande om att någon del/fil var skadad  med error-box.
Fick stänga av det hela.



Försök 2

As we speak, Nu är jag i läget att välja destination för windows 7.  
Den listar följande:


Disk 0    partition1    reserverad av system    100,0MB        86 MB ledigt        System
disk 0    partition2                465,7GB        465,3GB            Primär



Blev osäker. Hårddisken bör ju vara icke formaterad. Förra gången fanns nog bara en aktiv disk att välja
(opartionerad)
Nu är den partionerad och system har reserverat början på den, antagligen från Försök 1.

Vad ska jag välja nu? Skriva över  partition 1 igen, för jag antar den inte kommer boota rätt med två aktiva.



Update: Man kan bara välja partition2 pga storleken förstås.

Fortfarande  ( 0%...) som i försök 1.
Illavarslande...

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får felkod 0x8007045D


Det gick inte installera de begärda filerna. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen.



körde format; på  partition 2    så att eventuellt gammalt skräp rensas bort. Samma resultat.

Blir nog ladda ner clean .iso  och installera via usb sticka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort partition 1 och 2 så du enbart har en oallokerad enhet kvar och väljer den för installationen, fungerar det inte då? Så brukar jag göra.

+1

Standard Operating Procedure.

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du tar bort partition 1 och 2 så du enbart har en oallokerad enhet kvar och väljer den för installationen, fungerar det inte då? Så brukar jag göra.

Jag är ganska säker på att det var just  en enda oallokerad enhet i försök 1.

Därtill informationen om att felmeddelandet ofta beror på källan (dvd skiva i mitt fall) 

För i steg1 kan programmet bevisligen skriva till disk.

Det är just steg2  "expandera filer" som stöter på problem. 

Men jag ska vid tillfälle testa ditt tips!

Hur ska jag ta bort partitionerna vid nästa tillfälle då tänkte du ? 

Finns det ett sådant alternativ

 

eller

måste jag starta om windows-skivan

"R"  reparera startalternativ

system recovery options

starta kommandotolk

formatera om disk

boota om 

 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Update:

Rengjorde skivan, och försökte några gånger. Till slut gick det (härligt ! )
Nu är datorn helt clean installerad av win7 dvs.



Ny fråga:   Jag hittade en skiva jag bränt med sk systemåterställningspunkt på ett visst datum.
(i den bästa av världar är det en restore point av systemet jag gjorde för länge sen även den installationen var färsk. Den bör dock ha en del grovjobb avklarat, som alla drivrutiner för hårdvaran klara mm, allting anpassat och program installerade )


Men hur ska jag läsa skivan först för att verkligen kontrollera den är relevant ?

Utforska ?
Leta efter ?
Metodik ?*


*Antar man bäst gör en ny färsk återställningspunkt på disk.
Sätter i  skivan med en bra referens_återställningspunkt
och testar, man kan alltid backa tillbaka




 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag undrar varför du behöver den skivan över huvudtaget? Dina datafiler borde du ha tagit backup på på annat sätt innan du började instalera om Windows.  En systemåterställningssskiva återställer ju bara Windows filer. 

/Anna Maria

 

 

Redigerad av AnnaMaria2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför du behöver den skivan över huvudtaget? Dina datafiler borde du ha tagit backup på på annat sätt innan du började instalera om Windows. En systemåterställningssskiva återställer ju bara Windows filer.

/Anna Maria

TS menar ett fungerande system med alla uppdateringar gjorda och drivrutiner installerade. Det har inget med personliga filer eller data att göra...

Dessutom är det nog lite felskrivet av TS då det mesta lutar mot att han menar en avbild av systemet och inte en traditionell återställningspunkt

Posted from my Oneplus 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför du behöver den skivan över huvudtaget? Dina datafiler borde du ha tagit backup på på annat sätt innan du började instalera om Windows.  En systemåterställningssskiva återställer ju bara Windows filer. 

/Anna Maria

...

 

TS menar ett fungerande system med alla uppdateringar gjorda och drivrutiner installerade. Det har inget med personliga filer eller data att göra...

Dessutom är det nog lite felskrivet av TS då det mesta lutar mot att han menar en avbild av systemet och inte en traditionell återställningspunkt

 

Exakt.

Jag menar en sådan "återställningsskiva" man kan bränna i Windows.

Den bör innehålla det mesta för att systemet skall backa tillbaka till den tidpunkt den skapades.

Manneman, det är väl en slags avbild eller vad ska vi kalla det?

Och det är just ovissheten som gör att jag måste utforska skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Manneman, det är väl en slags avbild eller vad ska vi kalla det?

 

 

Japp! En avbild kan du t o m använda om du har t ex en ny disk tillsammans med en Windowsskiva, som behövs för boot. Efter återskapandet har du ett system som är exakt som när du gjorde avbilden. En återställning är en annan sak, då måste systemet vara befintligt på datorn för att det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt.
För att göra saker i rätt ordning nu då:


1. Försätta datorn i ett läge där min gamla DVD_avbild skall återläsas  (?)

2. Om processen tillåter /erbjuder förhandsgranskning så jag kan avgöra om avbilden är relevant-up-to-date (hur?)

3. Starta återläsnings-process och hoppas det blir bra  (annars ny installation) no worry - no data loss...

PS. Avbilden_2015  hade andra användarnamn/lösen än  datorn har nu  [2016_nyinstallerad]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...big wtf


Provade att boota från skivan:

windows läser in filer   - - - - - - - 


grafisk uppstart

Logotype på fel datortillverkare (!) som bakgrundsbild.
Samt fönster on-top med   System Recovery Options 

*Förmodligen till en annan dator i min park dvs. Det blir att börja från 0   <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...