Gå till innehåll

Reserverad av systemet


eklov

Recommended Posts

Hej, jag har en stationär dator med två hårddiskar. Den ena för C:\ tvingades jag ersätta, den andra är disken där alla dokument, bilder, installationsprogram etc. finns.

Ny C-disk blev en SSD på 240 GB. Förutom att bios inte ville hitta nya C-disken förrän efter många ändringar, gick sedan inte den stora lagringsdisken att ses i bios, men i utforskaren syns den.

Nu till frågan: Jag har två partitioner som heter "Reserverad av systemet", en dold på C;\ och en ny synlig kallad F på lagringsdisken! Den är tom, men väljer jag visa dolda filer och skyddade operativsystemfiler finns det innehåll.

Varför har det blivit så?

post-4477-0-45036600-1461838382_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har aldrig haft Windows på sig. När jag visar allt dolt hittar jag Papperskorgen i F-paritionen, men exakt samma (speglade?) papperskorg verkar finnas i C-partitionen! Alla borttagna filer är från mars-april 2016, dvs. efter att nya C-disken kom in. Det tyder på att F-partitionen är ny. Vågar jag ta bort den? Hoppsan! Nu ser jag att varje partition har $RECYCLE.BIN överst. Det är kanske så att $RECYCLE.BIN är en specialpartition som har en genväg till sig i varje partition? I vart fall är jag snurrig av att se en icke dold partition som heter "Reserverad av systemet"! Som ni ser kunde jag spara en bildfil där. På F-partitionen har $RECYCLE.BIN datum 2012-04-03, på de övriga ställena har den datum 2016-03-29. Förklara det den som kan?

post-4477-0-09354800-1462174688_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt ska dessa partitioner som är reserverade av systemet inte ha någon enhetsbokstav och därmed inte vara synliga i Utforskaren. Jag föreslår att du tar bort partitionens enhetsbokstav i Diskhantering och låter bli att använda den.

 

Sen bör du kolla om din dator kan starta efter att du har tagit bort Disk 1, för ibland kan det vid Windows-installationer bli så att nödvändig startinformation hamnar på fel disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anar att du kört Windows 10 tidigare eller någon gång på disken?

För Windows 10 (med BIOS) reserverar 500Mb, Windows 10 med UEFI 450 för återställning + 99 för EFI systempartition), Windows 7 reserverar dock 100 mb.

Som sagt vad du kan göra prova starta systemet utan disk1 inkopplad och se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Nämnas bör att jag tog ur spänningen till Disk 1 och bara hade SSD-disken ansluten, allt för att inget skulle gå snett, vid Windows-installationen. Sedan fick Disk 1 sin spänning och kunde hittas i utforskaren. Då plötsligt fanns Reserverad av systemet (F:) där i Disk 1. Aha! Nu kom en tanke: F:\ har nog funnits där förut, men osynlig! Vid förra installationen hade jag både Disk 0 och Disk 1 under spänning! Det borde vara ofarligt att ta bort den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...