Gå till innehåll

Ljudet till hemabion


Gå till lösning Löst av CGD,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har kopplat upp min bärbara dator till min hemmabioförstärkare. Bilden är helt blir helt okej på TV:n men ljudet är helt galet. Ljudet kommer ut ut helt fel högtalare. Basljudet kommer ut från vänster huvudhögtalare och ljudet som ska vara fram till vänster är inte med över huvud taget. Ljudet som hör hemma höger bak kommer från centerhögtalaren. O.s.v. Inget stämmer alltså.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är kopplad med HDMI till förstärkaren.

Jag fick ordning på ljudet. Under ljud i kontrollpanelen  fanns något som hette Sony, min TV. Här kunde jag högerklicka och välja standard och plötsligt var nästan allt helt OK. Allt ljud kommer nu från rätt ställe men volymen är lite låg. Jämfört med vad volymen är från Blu-Ray spelaren och CD spelaren. Jag har nu letat för att se om utnivån från datorn går att höja men har inte hittat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig. Volymen från Förstärkare --- HDMI --- TV är något som troligen är märkesberoende, alltså något bara du kan kolla själv. Leta i manualer osv, precis som du redan gjort.

 

Min första tanke är att det nog bara att gilla läget om du inte hittar någon inställning. Ljudet från en Bluray eller DVD är ju oftast mycket högre kvalitet än det som kommer från en TV-sändning, beroende på kanal osv. Jag hade samma problem på en äldre anläggning men hittade en inställning som "jämnade ut" nivåerna mellan de olika externa källorna jag hade kopplat. Ingen rolig lösning men man slapp skrämma livet ur någon när man bytte källa... en nivåskillnad kan vara obehaglig kl 23 på kvällen  :rolleyes:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja det får vara som det är. Det fungerar ju helt okej bara det att jag måste vrida upp volymen på förstärkaren.

De borde lägga till en funktion för ljudets utnivå i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade för bråttom och missade att det gällde dator-förstärkare-tv. Förvisso har jag ingen annan lösning mer än att kanske testa en annan kabel. Kvalité är A och O.

Ett annat alternativ kan vara att kolla efter drivrutiner till HDMI-porten hos datorns tillverkare. Ärligt så vet jag inte om du ska leta bland Grafik, Ljud eller Moderkortsdrivisarna...

Posted from my Oneplus 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Det löste sig. Det visade sig vara enkelt.

Jag höjer bara ljudet på datorn men eftersom det är TV:s, i verkligheten förstärkarens, högtalare som i kontrollpanelen - ljud är valt som standard så blir det ingen volymhöjning av datorns högtalare utan det är bara förstärkaren som påverkas.

Trotts att datorn är kopplad till min förstärkare så är det TV:n som kommer upp i kontrollpanelen - ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...