2stroke Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 HejHar en dator som köptes ny från "Komplett" för 2 år sedan, då med Windows-7 Professional installerat.Sedan 1 år tillbaka konverterad till Windows-10Problemet jag har är att datorn vaknar ur sitt "Viloläge/Strömsparläge" helt random precis när som helst.Detta är jäkligt irriterande då jag har datorn i sovrummet och när den kör igång så brukar man vakna.Detta problem har datorn haft både med Windows-7 och nu med Windows-10Någon som kan förklara i detalj hur jag får bort detta otyg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xomilpa Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 För några år sedan hade jag samma problem. Fick bort det genom att gå in i BIOS och ändra på S1/S2/S3, minns inte vilket. För övrigt tror jag det beror vilken sorts BIOS du har, samt vilken hårdvara du har på mus och tangentbord, för det är därifrån den oönskade starten kommer. Föreslår du googlar på den dator/moderkort du har för att få tips hur ställa in BIOS. Eller får du helt enkelt låta bli ställa datorn i strömsparläge under natten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 (edited) Ingen som har ett "Köttigare" / utförligare svar ?...Om jag ska ändra i datorns BIOS så måste jag nog få lite hjälp här på Forumet då jag inte är så duktig på datorer.Moderkortet som sitter i.....Fabrikat: MSIModell: B85M-E45Övrigt: LGA1150 Edited May 15, 2016 by 2stroke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xomilpa Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Du ska inte ge dig på att manipulera i BIOS om du inte vet vad du håller på med. Alltså, ställ inte datorn i Stand-by under natten! Stäng av den helt. Är mitt förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Jag läste någonstans, efter att ha haft samma problem med flera Windows 10 datorer, att det går djupare än de tidigare OS:ens lösningar. Tidigare så var en vanlig orsak att BIOS var inställd på "Wake on LAN" vilket innebar att datorn väcktes av signaler från t ex router eller modem. Detta kan förvisso fortfarande vara fallet men Windows 10 har ganska många processer som "ropar" på systemet under natten. Windows Update är den mest uppenbara. Spontant... titta i BIOS efter Wake On LAN och se att det är "off". Funkar inte det så hade jag nog följt rådet som Xomilpa ger dig... stäng av under natten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Det kan ju också vara datormusen som är väldigt känslig och/eller ligger på något dumt underlag, kanske får den lite hjälp av något nattaktivt husdjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Kolla också om nätverkskortet är inställt på "Wake on LAN" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 Ställ inte datorn i Stand-by under natten! Stäng av den helt. Att stänga av den helt är ingen lösning på själva problemet ! Vanlig orsak att BIOS är inställd på "Wake on LAN" vilket innebar att datorn väcks av signaler från t ex router eller modem. Detta kan förvisso vara fallet men Windows 10 har ganska många processer som "ropar" på systemet under natten. Windows Update är den mest uppenbara. Spontant... titta i BIOS efter Wake On LAN och se att det är "OFF". Beskrivning på hur jag gör för att ta mig in och hur jag utför detta ? Det kan ju också vara datormusen som är väldigt känslig och/eller ligger på något dumt underlag, kanske får den lite hjälp av något nattaktivt husdjur. Har provat att plocka ur både mus och tangentbord + övrigt under natten men hjälper inte. Kolla också om nätverkskortet är inställt på "Wake on LAN" Capture.JPG Beskrivning på hur jag tar mig dit och utför detta ? All hjälp mottages tacksamt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Kolla också om nätverkskortet är inställt på "Wake on LAN" All hjälp mottages tacksamt ! (Har bara engelsk OS att tillgå) Start / Settings / Network & Internet / Ethernet / Change adapter options Högerklicka på nätverksanslutningen / Properties / Configure... Fliken "Power Mannagement. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Startar den om var natt eller bara någon enstaka gång? Är det stationär eller bärbar dator? En stationär dator kan starta om om strömmen bryts. Stäng av routern en natt för att se om datorn slutar starta om. Då vet du om det har med Wake On Lan eller annat routerrelaterat att göra, då kan det inte komma några signaler den vägen som väcker datorn. Tror inte det har med Wake On Lan att göra för de flesta hemmaroutrar kan inte skicka väckningssignaler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 1. Startar den om var natt eller bara någon enstaka gång? 2. Är det stationär eller bärbar dator? 3. En stationär dator kan starta om om strömmen bryts. 4. Stäng av routern en natt för att se om datorn slutar starta om. Då vet du om det har med Wake On Lan eller annat routerrelaterat att göra, då kan det inte komma några signaler den vägen som väcker datorn. ( Tror inte det har med Wake On Lan att göra för de flesta hemmaroutrar kan inte skicka väckningssignaler. ) 1. Den startar om helt random oavsett om det är på natten eller på dagen man sätter datorn på Viloläge och det händer i princip varje dag. 2. Stationär dator. 3. Jo jag vet om det. 4. Ska prova detta. Routern är från Telia som de skickar med till deras fiber anslutning. Tror den heter: Technicolor TG799 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts