Gå till innehåll

noobiehårddisk


Recommended Posts

Jag behöver mer hårddiskutrymme och vill inte ha en extern hårddisk till så jag tänkte sätta in en.

Nu är jag frågan vilken jag ska använda, mååste jag använda samma som redan sitter i? (ATA, IDE, storlekar) osv eller spelar det ingen roll? I manualen så står där ingen specifik modell som sitter i för tillfället (grundutförandet) men spelara det någon roll vilken jag sätter i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det beror ju på vad du har i datorn nu? Vad gäller ATA-diskar så behöver du inte bekymra dig om ATA-100, ATA-133 osv då alla är kompatibla. Har du däremot endast SATA i din burk måste du skaffa SATA-diskar. Diskar i stationära datorer är som standard 3,5" och det är det du ska ha. Det går visserligen bra att köpa en laptop-disk (2,5") och stoppa denna i din stationära dator med hjälp av en konverter men det är något jag verkligen inte rekommenderar.

Om du har ATA måste du också ha en ledig plats, totalt kan 4 enheter (hårddiskar, CD-läsare, DVD-brännare osv) vara inkopplat i datorn samtidigt.

Alla datorer kan utrustas med ett SATA-kontrollerkort som låter du stoppar i en PCI-plats för att ge möjlighet till att koppla in en SATA-disk om ditt moderkort inte har stöd för det.

Svar på din fråga? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något jag behöver tänka på när jag installerar disken? När jag kollade på JMEdata.s hemsida så kommer där upp ett

"Promise Ultra DMA-133 PCI IDE Controller Bulk" som Glöm Ej.

är detta något nödvändigt? jag trodde det räckte med att använda den kontakten som finns i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något jag behöver tänka på när jag installerar disken? När jag kollade på JMEdata.s hemsida så kommer där upp ett

"Promise Ultra DMA-133 PCI IDE Controller Bulk" som Glöm Ej.

är detta något nödvändigt? jag trodde det räckte med att använda den kontakten som finns i datorn?

Nej, detta är inte något som behövs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra hårddiskar:

Hitachi

Samsung

Dåliga hårddiskar:

Seagate

:)

Egna erfarenheter och många andra misstycker nog med det och vill ha det tvärtom   :)

Kan ju hända att du va ironisk men men..  =)

Det var inte taget ur luften men det var kanske överdrivet av mig att kategorisera Seagate-diskar som "dåliga"...  Seagate gör säkert bra diskar men de diskar jag har erfarenhet av har varit väldigt högludda.

Hitachi och Samsungar brukar vara både stabila och tysta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte taget ur luften men det var kanske överdrivet av mig att kategorisera Seagate-diskar som "dåliga"...  Seagate gör säkert bra diskar men de diskar jag har erfarenhet av har varit väldigt högludda.

Hitachi och Samsungar brukar vara både stabila och tysta :)

Mycket sant...Hitachi gör mycket tysta diskar och även stabila...Tycker jag även seagate gör..

Segate har dock en större felmarginal än dom övriga märkena eftersom dom är lite mer "poppis" än andra märken och säljer mer...Därför är risken större att råka "illa ut" med en seagate än en hitachi  :)

(Så har iallafall jag uppfattat det hela)  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...