Vernee Apollo Lite.

johnh3
 Share

Recommended Posts

Jag undrar om nån har erfarenhet av att importera mobiler? Ska inte köpa ny på ett tag men jag tycker man får mycket specifikationer för priset jämfört med mer kända märken:

http://ad.vernee.cc/apollo-lite/

Läggs det på tullavgifter och så vidare? Hur står de sig mot mer etablerade märken etc..

Edited by johnh3

Jag har ingen erfarenhet av det men såhär går mina tankar. En kvalitetslur som jag avser använda länge skulle jag köpa här hemma för smidigare garantiärende. Skulle jag trots allt beställa en lur från China så skulle det vara något så extremt billigt att jag räknar med att det är pengar kastade i sjön och blir positivt överraskad om den ens går att starta. :) Kontrollera så luren går att använda med vanliga Play store och inte bara någon special variant. 

Jag har dock beställt massor av annat från Aliexpress och det har aldrig lagts på några importavgifter då jag alltid använt gratis fraktalternativet med China Post och liknande. Vet andra som haft bråttom och valt leverans med t.ex. DHL och då har de om inte alltid så åtminstone nästan alltid åkt på importavgifter. 

Tack. Ja att köpa i Sverige är nog tryggast. Men man blir ju lite nyfiken på såna startuppmärken. På sidan ser man i alla fall Google Play i en bild.

Om man kollar på en annan ny modell som Sony Xperia X så är den väldigt dyr, trots att den egentligen snarare är en mellanklass modell rent specifikationsmässigt. Men vem vet kanske de nya märkena får en svensk agentur så småningom. Händer mycket på det mobila särskilt med Android.

Det finns ju absolut märken som är ganska okända i västvärlden men stora i asien och som kan vara minst lika bra som de som finns här. Hur många här visste t.ex. vad Huawei var för bara något år sedan, eller att Lenovo tillverkar mobiltelefoner. Och som du säger det poppar även upp många nya märken som gör seriösa försök att slå sig in med bra produkter. Om man håller lite koll på entusiastforum kan man säkert få tips om många modeller som inte är kända här men som kan vara värda att importera om man är lite äventyrlig. Men det gäller att vara påläst för det finns också oändligt mycket "skräp" där man sparat in på komponenter som kanske inte syns så tydligt i specifikationerna men märks i praktiken, t.ex. mindre kända/dåliga SoC eller batterier. 

Vill man göra en bra affär i Sverige kan man ju hålla koll på begagnatmarknaden istället. Jag köpte min LG G2 begagnad för 3000kr (nyskick med kvitto, box och allt) 4 veckor efter den släpptes. Det var nog en osedvanligt bra affär som jag aldrig kommer kunna göra om men om man inte måste ha det allra senaste kan man fynda när en ny modell släpps. 

Edited by Nicklas

• 2 months later...

Beställde en sån via TomTop (blev strax under 2000 kr inklusive frakt) och leveransen funkade bra, ingen tullavgift heller. Mobilen funkar med Telias nät som jag har:

Network type: FDD-LTE+WCDMA+GSM
2G: GSM 900/1900/2100MHz
3G: WCDMA 900/2100MHz
4G: FDD-LTE 800/1800/2100/2600MHz

Det är nära "stock" Android så att säga, få egna grejer de har lagt dit vilket är bra. Bara en egen webbläsare och nån enstaka sak till, men jag har lagt Chrome som förstavalet. Dessutom kom det en OTA (Over The Air) uppdatering:

http://www.vernee.cc/apollo-lite-1st-ota/

Så de verkar i alla fall att försöka hålla sig uppdaterade. Mycket bra finish och byggkvalitet. Liknande HTC eller OnePlus 3 skulle jag tro.^_^

Min Microsoft Lumia 950 hamnar i skrivbordslådan nu. Eller så använder jag den som en extra mobil.

Kort sagt en positiv upplevelse. Det är nog ett märke på uppgång. En till ny på gång Vernee Mars:

http://www.androidheadlines.com/2016/08/vernee-mars-to-sport-narrow-bezels-helio-p20-6gb-of-ram.html

Kul att också MediaTek har fått sitt genombrott på lite mer prestanda mobiler. Qualcomm/Snapdragon kan behöva lite konkurrens.

• 5 months later...