jopen Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Hej! Jag har fått ett antal gånger en Bsod där det står Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP (0x000000D1, 0x935250000, 0x00000002, 0x00000001, 0xBA60D4BD) NVATA.SYS adress BA60D4BD base att BA60C000 datestamp 428a9013. Det uppkommer oftast när jag kör nått med ljud i har jag listat ut. Ex. winamp eller wmp. Jag tror att det kommer endast när DC++ är igång och jag spelar mp3 eller ser på videoklipp med mediaspelaren via firefox. Har aldrig kommit när jag spelat spel eller bara slösurfat. Jag har provat att sätta ljudkortet i ett annat pci-slot men det blev inte bättre. Vad ska jag göra? Vore tacksam för all hjälp. -------------------------------- Datorconfig: XFX GeForce 7800GT Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI, Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA2 16MB 7200RPM AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 NEC DVD±RW-brännare, ND-4551A, 16x, Logitech MX518 Optical Mouse, Microsoft Wired Keyboard 500, Hiper Type-R 580W Svart Creative Soundblaster audigy LS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Hej Inte alldeles enkelt fel för du är inte ensam med felet. Från nVidias forum: http://forums.nvidia.com/index.php?showtop...ost&p=86354 Felet kommer med en "stressad" burk och börja med att uppdatera BIOS/drivrutinerna exakt som ASUS vill ha det för ditt moderkort. EDIT http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopen Posted May 11, 2006 Author Share Posted May 11, 2006 har uppdaterat bioset,chipset,graffe driversarna,ljudkortsdrivisarna. Testat att stanga av växlingsfilen(fick ett tips) och sätta på den igen. Har inte fått fram det problemet än...har dock inte provocerat fram det. Däremot så går cpu-fläkten på max helatiden! Kan det bero på att det va en beta version av bioset jag tog? Har läst om det nånstans men kommer inte ihåg vars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Hej Kör du på Beta BIOSet nu ? Hursomhelst kan du lätt missa någon uppdatering om du kör manuellt. Låt ASUS "letaupp" snurra kolla allting åt dig. New users should click here > GO > Installera snurran och leta upp alla dina uppdateringar. Sedan är det att undvika alla konstiga optimeringar av XP samt drivare. Allt i XP standardläge samt som ASUS vill ha det är det bästa. Oavsett vad man sprider i gamingkretsar o dylikt..... 8) Det funkar på vissa burkar men andra inte. Och börjar det strula ska man följa sin tillverkares råd och köra XP helt i "default" dvs SP2 med alla uppdateringar o tjänster igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts