Gå till innehåll

Har ni fläkt till modemet?


Recommended Posts

Jag har ett modem/router Netgear N300. Det har "ovanan" att stanna ungefär en gång i veckan. Vanligtvis drar jag då ur spänningsmatningen  ca 10 - 20 sekunder och låter modemet "resetta" sig. I dag hjälpte inte detta (jag gjorde flera försök) utan jag väntade nästan i en timma så att modemet blev kallt, naturligtvis urkopplat. Därefter startade det när jag anslöt igen.

Modemet står lite i ett hörn mot väggen på bordet och jag misstänker att det blir för varmt till slut. Det är inte hett, men ändå varmt. Vad tror ni, skulle det fungera med en fläkt som flyttar runt luften lite? Man får väl tillverka någon sorts liten hylla med en fläkt på undersidan som blåser genom ett galler. Har ni någon åsikt om detta? 

Fläktar finns ju på våra prylvaruhus, så den biten är nog lätt att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte haft någon fläkt till de modem och routrar vi har haft, men jag har alltid ställt dem på högkant och luftigt. De har ofta känts lite varmare än ljumma men har fungerat bra ändå i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte värmen borde vara något problem, men är kanske olika beroende på modell. Jag har min Telia router på högkant ensamt mitt på översta hyllan (26*36*58cm) i en IKEA Pax garderob, instängd bakom dörr men utan bakstycke så lite värme kan slinka ut i den lilla glipan mot väggen. Trots att den jobbar hårt en stor del av dygnet så är den knappt ljummen och jag har aldrig behövt göra några oplanerade omstarter av den.

Kör du mycket torrents? Jag har haft problemet med det tidigare med en annan router, tror det är mängden connections som fick den att hänga sig ibland. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dimmiga begrepp om vad torrents är, så jag googlade på det. Handlade mest om rockmusik och filmer? Jag kör vad jag kan förstå, inga torrents. Jag lyssnar en del på YouTube, men sparar inget. Vi har en, ibland två laptops och en skrivare trådlöst anslutna till modemet. Plus en I-Pad. Så har vi värmepumpen ständigt uppkopplad med en RJ45-kabel. Det är vad modemet får jobba med. Anslutningen utåt är ADSL. 24/3 heter det, men det är aldrig snabbare än 19/1.

Jag skall kolla vidare på detta med att sätta modemet lite luftigare och se hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Ett gammalt inlägg, men jag svarar själv på det för jag råkade se det nu när jag letade efter något annat. Kort och gott, det gjorde nytta med en fläkt till modemet/routern. Det går mycket driftsäkrare nu sedan flera månader tillbaka. Kanske händer att jag får starta om var annan månad eller något sådant?

Själva fläkten är en fläktplatta som kanske är tänkt för en laptop. I storlek som en liten laptop, ungefär. På den ligger modemet/routern. Hyllan "tillverkade jag av två vinkelkonsoller och ett nät som jag klippte ur en IKEA-trådback. Nätet blir alltså själva hyllplanet. Fläkten köpte jag på Kjell & Co. Den drivs med 5 volt som kommer från en liten telefonladdare med USB-uttag. Laddaren ger max 3 Ampere ut, men fläkten drar bara 1,3 Ampere. Den är också tämligen tyst och inte högvarvig.

När jag köpte detta förra året så var det "drajv" på någon av delarna så jag kom undan med ett par hundralappar, men jag minns inte det exakta priset. Det var överkomligt i alla fall för att få bättre driftsäkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...