Gå till innehåll

Hur göra visning i mappar global och permanent


thomcats

Recommended Posts

Jag vet var mappalternativen finns i explorer-rutan där man också t ex kan begära att få se dolda filer m.m. Mitt problem är att jag vill ha innehållet i mappen i form av LISTA och inte DETALJERAD LISTA. Standard tycks var det senare alternativet men jag vill ha den översiktliga listan och sedan kunna välja att fördjupa info om ett valt objekt om jag vill. Jag väljer LISTA och det funkar naturligtvis, men går jag sedan ur bilden och öppnar det fönstret på nytt vid ett senare tillfälle, så är den detaljerade listan där igen. Jag kan alltså inte välja "globalt" så att säga. Är detta alternativ borttaget i Windows 10 eller finns det att söka på något annat ställe? Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ställ in en mapp så som du vill ha det med Lista och gå sedan in på Options där du kan välja "visa dolda filer" osv, där har du en knapp för att kopiera den valda mappens inställningar till samtliga mappar. Har funnits och fungerat så i Windows så länge jag kan minnas. 

mappinstallningar.PNG

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör enligt ovan kan du även passa på att justera bredden på kolumnerna så ska den komma ihåg även det på alla mappar. 

Och jag rekommenderar absolut att bocka ur "Hide extensions for known file types" som är så fruktansvärt korkat att det ens finns, än mer att det är aktiverat som standard. Hur ska mindre datorkunniga någonsin kunna förstå hur filhantering/associering fungerar med det aktiverat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...