Lasse B Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 (edited) Fick ett SMS, från telefonnummer, 010 199 26 94, om att jag hade beställt något för 130:- skulle bekräfta med en pinkod ?? Har fan inte beställt något, bekräftade inte heller med någon kod. Vad göra, så att man inte drar något från teleräkning med mera. Någon som råkat ut för detta ?? Lasse B Edited June 27, 2016 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Du ska inte svara på det. Släng det. https://www.hitta.se/vem-ringde/0101992694 Du kan rapportera det till operatören, IP-Only Telecommunication Networks AB: https://www.ip-only.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 (edited) Jag svarade inte på det, men ringde deras kundtjänst, som inte var öppen, öppnar i morgon, det numret som jag angav. Hoppas att man inte drar massa pengar nu, från teleräkningen ?? Vågar man ringa deras kundtjänst, som SMS et kom ifrån ?? 010 199 26 94 Skall man byta telefonnummer, vad tycker du ?? Lasse B Edited June 26, 2016 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Nej, du behöver inte byta telefonnummer. Operatörens kundtjänst? Det är ett vanligt 018-nummer (Uppsala), så det är inget konstigt. Annars kan du bara strunta i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 Tack JoWa, men är lite orolig för numret 010 199 26 94 som jag ringde upp, någon kundtjänst Z ong att dom dragit massa pengar av mig ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Oj då. Det var ju det du inte skulle göra. Enligt de två kommentarerna på hitta.se kostar det 200 kr att kontakta den okända bedragaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 Citat Nu var det en telefonsvarare, som svarade, ringde med dolt nummer, kanske inte har någon betydelse ?? Men kommer inte att ringa mera dit, svara på sms och dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 Någon som varit utsatt för samma. Om man du skulle debiteras en summa, som man inte ens har köpt något för, eller en hög teleräkning, skall man skippa i och betala då, självklart polisanmäla. Men kan man ändå till Telia tvingas att betala ?? Någon med erfarenhet av detta ?? Så Jä...la trött på detta lurendrejeri. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Om det hamnar på din telefonräkning bör du polisanmäla och även kontakta Telia om det. Om ingen av dem föreslagit något annat till dig innan så betala din telefonräkning i tid och hoppas på att det löser sig så du får tillbaka pengarna senare. Att inte betala den lär inte vara rätt väg att gå. Skulle du däremot få en separat faktura från lurendrejarna tycker jag inte du ska betala den utan bestrida den och polisanmäla såklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 Låter vettigt. Tackar. Ha en bra kväll. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 (edited) Efter mycket efterforskning med mera, verkar det som att det är löst nu. Ringde företaget 010-199 26 94, kundtjänst Pay Pal ( Ringde Med ett kontantkort ) När man loggade in på www.zong.com, kom man till Pay Pal hemsida. Kollade med Svenska Pay Pal, och enligt dom, är företaget seriöst, och sysslar med köp av mobila tjänster med mera. Fick mail på att det var ett misslyckat försök till bedrägeri, spärrat mitt telenummer för köp med mera. Kollar även av med Teia, framöver för att vara på den säkra sidan. Fick också en transaktionslista med, vad som hänt. Stod bla detta, Anti-fraud measure. User failed 3 PIN challenge attempts. Så jag avslutar denna tråd nu. Lasse B Payment Method, Carrier Purchase ID 130.83 SEK Anti-fraud measure. User failed 3 PIN challenge attempts. Price Status MSISDN Reference ID Payment Method, Carrier Purchase ID 130.83 SEK Anti-fraud measure. User failed 3 PIN challenge attempts. +46703681011 CP-100000011279006610269 sms. TeliaSonera Sverige AB 10257151059 Edited June 27, 2016 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.