Gå till innehåll

hjälp med w7 bort raderad systemfil


Marie W 8.1

Recommended Posts

Postad (redigerade)

jag har en Laptop med windows 7 home premium som jag vill försökte köra fabriksåterinstallation i recovery  på

men det funkade inte pga av att den kopierade systemfilen för det hade blivit raderad av nån konstig anledning.

Så nu kan jag varken göra en vanlig återinställning  eller fabriksåterintälla.

finns det något sätt där man kan få tillbaka saknade system filer på  eller måste man köpa en program skivan för windows 7  ?

 

Redigerad av Marie W 8.1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan, starta datorn i felsäkert med nätverk eller med bara nätverk. När du har den svarta kommadorutan skriv: sfc /scannow

Det bör återställa dina systemfiler om de är saknade eller skadade. Om det inte fungerar får du återkomma. Det kommandot kan ta lite tid att genomföra så du inte stänger av för tidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du står på skrivbordet, Högerklicka, gå ner till nytt, välj genväg. I raden för plats eller objekt skriver du cmd välj nästa, sedan slutför.
Då får du en genväg på skrivbordet som heter cmd.exe och har en ikon som är en svart ruta, högerklicka på denna och väl "kör som administratör" och svara Ja, på frågan som kommer upp.
Då ska du ha ett svart fönster med titeln Administratör: cmd.exe och det står
c:\windows\system32>

Där skriver du sfc /scannow och trycker på enter på ditt tangentbord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj.. förlåt, jag uppfattade det som om du inte kunde logga in på datorn..

Vilken systemfil är det som saknas eller är skadad? Kommer det upp något meddelande där det står?

Eller.. vad står det i felmeddelandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Venoms sade:

Oj.. förlåt, jag uppfattade det som om du inte kunde logga in på datorn..

Vilken systemfil är det som saknas eller är skadad? Kommer det upp något meddelande där det står?

Eller.. vad står det i felmeddelandet?

det är så här, att när jag tagit fram recovery i W7  där man kan tex fabriks återinställa datorn, när man klickar på den rutan för det så funkar ej det ,då det står det

höger sida där att den kopierade filen för detta blivit borttagen. så då kan man ej fabriks återinställa datorn alls eftersom det saknas.

Går inte att köra nån typ av återinställning heller. hade tänkt fbriks återinställa datorn som är en Laptop så att den blir ren igen & ev. får tillbaka saknade filer

som fattas som gör att den hänger sig & körs enormt långsamt.

jag undrade då om det fanns nåt sätt som man kunde få allt detta som saknas i datorn tillbaka eller om man kunde köpa windows 7 home premium program 

installationsskiva & köra den ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du kan ladda ner en windows 7  home premium från Microsoft. Eftersom du har en license som är giltig, antingen under datorn på en klisterlapp (en sådan vanlig Microsoftetikett) eller så laddar du hem "https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/" och hittar din license med den.

Om du är osäker på vad du gör.. läs detta och längst ner på sidan hittar du en länk till operativsystemet och hur du skapar ett eget installationsmedia

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-windows-7-8-och-8-1-fran-ett-usb-minne

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Marie W 8.1 sade:

det är så här, att när jag tagit fram recovery i W7  där man kan tex fabriks återinställa datorn, när man klickar på den rutan för det så funkar ej det ,då det står det

höger sida där att den kopierade filen för detta blivit borttagen. så då kan man ej fabriks återinställa datorn alls eftersom det saknas.

Går inte att köra nån typ av återinställning heller. hade tänkt fbriks återinställa datorn som är en Laptop så att den blir ren igen & ev. får tillbaka saknade filer

som fattas som gör att den hänger sig & körs enormt långsamt.

jag undrade då om det fanns nåt sätt som man kunde få allt detta som saknas i datorn tillbaka eller om man kunde köpa windows 7 home premium program 

installationsskiva & köra den ?

Det finns många anledningar till att en dator med Windows 7 hänger sig och är väldigt långsam, t ex att processorn numera blir alldeles för varm pga att det har samlats damm i ventilationskanaler och fläkten eller att hårddisken är dålig. Om man försöker ominstallera Windows i de två fallen brukar det bli stora problem under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 timmar sedan, si3rra sade:

Om du står på skrivbordet, Högerklicka, gå ner till nytt, välj genväg. I raden för plats eller objekt skriver du cmd välj nästa, sedan slutför.
Då får du en genväg på skrivbordet som heter cmd.exe och har en ikon som är en svart ruta, högerklicka på denna och väl "kör som administratör" och svara Ja, på frågan som kommer upp.
Då ska du ha ett svart fönster med titeln Administratör: cmd.exe och det står
c:\windows\system32>

Där skriver du sfc /scannow och trycker på enter på ditt tangentbord.

 

Hej !

Nu gjorde jag detta du skrev & det hittades några skadade filer som reparerades men mitt problem återstod.

gick in på HP Recovery men kan fortfarande ej fabriksåterinställa ,för det stod fortf. på Vidta säkerhetsåtergärd  HP Recovery

att Återinstäälningsparttionen har tagits bor & att programvaruavbillningen för att frigöra hårddisksutrymme har tagits bort.

dessa 2 är mina problem som jag hoppas att jag ska lyckas att återställa om det går.

 

 

Redigerad av Marie W 8.1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att återskapa en återställningspartition, det är inte fråga om någon Windows-fil. Men på meddelandet låter det som att du en gång i tiden gjorde några återställningsskivor (recovery discs) som kan användas för att göra en ominstallation.

HP skickar med testprogram (Diagnostics) och i min dator kommer man till dem genom att trycka på Esc-tangenten upprepade gånger så fort som man har slagit på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Kan du tänka dig att installera Windows 10 i stället?

ja om det funkar så,eftersom W7 är rätt gammalt nu så & det fattas en del isystemet som tydligen ej går att fixa så

kan jag tänka mig att installera 10. Men det funkar väl om jag går in på microsofts hemsida på deras W10 länk & installerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde göra det då du har en fungerande licence. Välj alternativet att uppgradera.. då behöver du inte göra något. Ett tips är att om du har möjlighet att använda nätverkskabel.. gör det istället för wifi när du uppgraderar. Om du senare väljer att ladda hem en windows 10 för att ha ett eget installationsmedia behövs ingen produktnyckel då den känner av via nätet om den är ärlig eller inte.

Lycka till med uppgraderingen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej jag testade att uppgradera Windows 10 det gick bra först men sedan när installeringen bara hade 1% kvar så hände det inget mer fast jag lät datorn stå i flera timmar när det stod 99%. Så jag fick bryta installeringen tråkigt nog

Redigerad av Marie W 8.1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tips att pröva innan du gör ett nytt försök att installera Windows 10.
Gör inte en uppgradering utan en ren installation.
Koppla bort all onödig hårdvara, t ex skrivare.
Använd nätverkskabel i stället för trådlös anslutning till internet.
 

Det är normalt att det ser ut som att installationen stannar upp och om det inte gått mer än ett dygn är det bäst att vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera också tillverkarens hemsida efter en uppdaterad BIOS. Är den för gammal kan den ställa till mycket oreda vid en Windows 10 uppgradering... Detta gäller både vid uppgradering och en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att veta är också att w7 uppdateras så att den ska passa w10 och det tar tid.. lång tid. Mina egna stod drygt ett dygn och laddade filer. Att det tar tid kan sannolikt bero på att många väljer att vara ute i sista minuten... när det gäller att uppgradera till w10. Det går snabbare med kabel istället för wifi då det på ett ställe i uppgraderingen saknas drivrutiner till wifi och den hotspot man kopplar till. När uppgraderingen väl är gjord är allt ok igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...