Gå till innehåll

Datorn låser sig


bonusvita

Recommended Posts

Jag har köpt en billighetsdator på Inet, en Acer stationär, där det viktiga inte har varit kvalitet när de byggde den utan kvantitet.

Denna dator är installerad med W10 och allting är byggt och preparerat för det ändamålet, ingenting är ändrat eller tillagt eller ombyggt.

Men när datorn har stått oanvänd ett tag, på men ingen har rört den så fryser den sig, allt fryser och jag ser det främst på att klockan inte stämmer med klockan som hänger på väggen. Jag kommer inte vidare i detta läge utan jag är tvungen att hålla inne på och av-knappen för att få datorn att stänga av sig den snabba och jobbiga vägen där mycket kan ta skada och gå fel. Och sedan starta upp datorn på nytt.

Att datorn snabbavstängdes visar datorn inte, ej heller att det ska vara några problem överhuvudtaget. Är det något problem? Går det att göra någonting åt?

Nu startar ju datorn upp rätt så snabbt när den har varit avstängd, så bästa är väl kanske att stänga av datorn efter varje gång man har använt den, men det är ju ändå rätt så ofta att jag kommer på någonting direkt när jag går ifrån datorn och måste gå tillbaka, och med det scenariot så kan jag ju lika gärna slänga ut skiten, då är det ingen mening att ha datorn kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju börja med att kolla hur inställningar för viloläge m.m.. är inställda till att börja med. Men hjälper inte det kan man ju reklamera.

 

Skärmklipp2.PNG

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog en stund, men till slut så fann jag detta på Acer´s hemsida, se bild.

Och den varianten som är installerad i datorn just nu är R01-A4, men det som gör mig fundersam är att datorn inköptes för lite drygt 1 månad sedan och då uppdaterades datorn automatiskt och när jag söker på uppdateringen via Acers egna program i datorn så får jag inte upp några träffar. Men via Acers hemsida en hel massa som kan uppdateras dock alla med datum före det att jag köpte datorn...

Acer_Bios.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är normalt att BIOS/UEFI är gammalt vid köp för de bryr sig väl inte om att ändra produktionen bara för att det tas fram en ny version och sen vet man inte hur lång tid som gått mellan tillverkning och ditt köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat i care center och där indikeras det inte någonting om att bios behöver uppdateras...

Men jag har laddat ner den uppdateringen som jag fann hos Acer, och är det bara att klicka på den programfilen som visas i nedan bild? Vilken av de 2 i sådana fall? Skall man göra någon backup innan eller återställningspunkt, eller annat?

Acer_Bios 1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ligger det i mappen som heter BIOS_Acer_...?
Nog bäst att du läser i datormanualen eller på Acers webbplats om vad som gäller för BIOS-uppdateringar, det är inte som Windows-program. De påverkar inte Windows så systemåterställningspunkt behövs inte, men gör man fel är det inte säkert att datorn startar efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bäst att lämna in datorn till Inet så att de får uppdatera den på alla plan, så att man har någon garanti på jobbet!

Med tanke på den otur jag har, så ger jag mig fan på att något kommer gå åt helvete... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...