Gå till innehåll

Jag tappade hårddisken


Recommended Posts

Jag har en extra hårddisk, som jag brukar använda för backuper. Det är egentligen en intern disk utan snyggt ytterskal.

Men nu senast när jag tänkte göra ytterligare backuper, så fipplade jag omkring och råkade tappa hårddisken i golvet. Ett fall på knappt en meter i ett trägolv. Och efter det så startar inte disken överhuvudtaget. Jag hör att den går igång, den börjar snurra, men den verkar inte få kontakt.

Och jag har grejer på den disken som inte finns någon annanstans. Jag inser väl att slaget är förlorat och att dessa filerna är räddningslöst förlorade, men jag hoppas in i det sista. Finns det något sätt att rädda det som finns på hårddisken, hur gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är en vanlig mekanisk disk.. det som troligtvis hänt är att läsarmen fastnat i fel läge. Det man kan göra för att få igång disken så man kan rädda det mesta är att (all ev garanti försvinner) öppna disken och med en liten tandpetare / mejsel petar tillbaka armen till rätt läge samtidigt som du roterar diskarna med en annan mejsel. Kom ihåg att rotera motsols och saaakta.. då brukar det funka. Jag har gjort det på några diskar som bränt fast och det har fungerat att rädda datan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om innehållet är värt några tusenlappar så lämna in disken till ett företag som håller på med att ta hand om kraschade diskar. De öppnar disken i ett renrum så att det inte ska komma in någon liten dammpartikel som förstör skivorna.

Backup = säkerhetskopia, inte originalfiler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte värt mycket pengar, bara mina känsliga tankar! Disken är förlorad vilket som, jag prövar Venoms variant, om inte den funkar så slänger jag disken vilket jag ändå var på väg att göra!

Och jag vet att backup bara är kopior, men det fanns grejer på den disken som jag inte längre använder på andra ställen, vilket innebar att de fanns endast där och ingen annanstans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det tog ett tag innan jag kunde starta detta projekt. 

Men det fungerar ändå inte. När jag öppnade locket första gången så stod läsarmen precis som bilden visar, så jag skruvade långsamt tillbaka den precis som rekommenderat. Sedan startar jag upp disken och den snurrar igång fint, och efter en stund plingar det till i datorn om att det finns en kontakt, även kontaktstycket indikerar kontakt med sin blåa lampa. Till och med enhetshanteraren hittar den under diskenheter. Men ingen annanstans är den synlig. Det sägs i diskenheter och egenskaper att disken är ok och fungerar som den ska.

Men armen har åter stannat mitt på skivan och ingen mer kontakt verkar det gå att få...

Skall kanske försöka på alla datorer i hushållet innan jag kastar in handduken, men på denna dator verkar det vara stopp. Om ingen har något annat tips?

Hårddisk startar ej.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu prövat disken på en dator som ursprungligen är en W7 dator och nu är uppdaterad till W10, en renodlad W10 dator, en gammal XP dator och en ny iMac.

Och bara på Xp´n fick jag en bokstav och därmed en plats att söka på, men när jag klickar på den så vill den att jag skall välja en annan disk, då ingen kontakt går att få...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...