Gå till innehåll

Hur stänga av windows update


bonusvita

Recommended Posts

Jag håller på med en kopiering mellan 2 datorer, så kallad migration. Och jag måste ha båda datorerna uppkopplade, online och på under hela processen. Värddatorn som är en W10-dator måste vara konstant på. Men någon gång under natten så startade den om med en uppdatering. Och detta får inte ske. Och jag måste nu börja om från början med min kopiering som är tidsatt till att ta cirka 60 timmar. Vilket innebär att all form av uppdatering måste stängas av, inte för gott, utan bara under en kort period.

Hur löser jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att båda datorerna är uppdaterade (och vid behov omstartade) innan du påbörjar kopieringen, så lär inga omstartskrävande uppdateringar installeras under den tid det tar att kopiera filerna. De kommer inte dagligen.

Annars kan du stoppa tjänsten Windows Update i Tjänster (services.msc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...
Postad (redigerade)

Då hände det igen!

Denna gång så höll jag på med överföring av bilder och musik till ett sd-kort som skall sitta i min nyinköpta mobiltelefon. Och det tog tid att utföra denna handling, så igår kväll när jag gick o lade mig så stod överföringen på cirka 60% och i natt någon gång hade datorn startat om, och allt det överförda hade blivit förstört. För jag fick besked om att sd-kortet var skadat och att en omformatering behövde göras.

Kortet sitter i datorn i den läsaren för minneskort, så ingen trådlös överföring är det denna gång.

Och jag har kollat i services.msc och där sker update genom manuell avisering. Skall kanske inaktivera det helt och hållet? 

Men faktum kvarstår, jag vill stänga av automatisk uppdatering, för det förekommer ibland att datorn står på dygnet runt, och all form av uppdatering bör göras med mig närvarande och inte under inaktiva timmar. För jag kan inte sätta in aktiva timmar på 24 timmar utan max 18 timmar. Så hur stänger jag av funktionen helt och hållet?

Edit: Bästa varianten vore ju naturligtvis precis som det var förr. att datorn meddelar mig om att nu finns det nya uppdateringar. Vill jag installera dem? Vill jag vänta på nerladdning och vill jag starta om datorn nu? osv... Då sker det på ett sätt som jag övervakar och därmed mer säkert...

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, bonusvita sade:

Så hur stänger jag av funktionen helt och hållet?

Oönskade omstarter stänger du av genom att förekomma dem. ;) Låt inte datorn stå och vänta på automatisk omstart. Starta själv om datorn en gång i månaden. Det kan du väl kosta på dig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startar om datorn ganska så ofta och än mer oftare så är den helt och hållet avstängd. Så det är inte det att jag inte startar om, de här oönskade omstarterna som datorn så gärna vill göra, som ligger utanför min kontroll och som tydligen sker när jag inte använder datorn och windows då tror att datorn är inaktiv, då vill den starta om. 

Och det är just det jag vill hindra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad jag vet så går det in längre att göra man kunde Windows 7 att själv bestämma när man ville  uppdateringarna, det finns ett annat sätt men då får inga uppdateringar alls.

du går till Administrationsverktyg där startar du programmet Tjänster nästan längst ner ligger Windows Update dubbelklickar och väljer Inaktivera

MEN NÄR DU STÄNGER AV WINDOWS UPDATE SÅ FÅR DU INGA SOM HELST UPPDATERINGAR FRÅN MICROSOFT, FÖRRÄN DU STARTAR WINDOWS UPDATE IGEN

så använd detta bara när du vet att det behövs

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till frågan i inlägget.

Går det att stänga av som Hanseg säger här ovan?

Och hur mycket av uppdate stängs av i så fall. Är själv gruvligt trött på alla uppdateringsanmodningar från olika håll.

Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man få Windows Update att sluta att fungera genom att stänga av dess tjänst som Hanseg skriver. Det påverkar endast Windows Update, inte uppdateringar av andra program.

Men tänk på att använda en dator som saknar säkerhetsuppdateringar gör att risken för att datorn hackas/infekteras ökar väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...