Gå till innehåll

Internetåtkomst ej tillgänglig...


MAUR24

Recommended Posts

Håller på och ska uppdatera min bärbara hp dator från win7 Ultimate till win10 men den trådlösa wifin säger att internetåtkomst saknas trots att mitt modem syns i listan och att jag är ansluten, så är det ett gult utropstecken på ikonen för trådlösa ikonen och så står det att internetåtkomst saknas och jag har försökt avinstallera och uppdatera drivrutiner och inget av det har gjort nån skillnad och har även kört sfc scannow och återställt lite olika inställningar... Men får fortfarande utropstecknet på den trådlösa ikonen och om jag har fattat det rätt så går det inte att uppdatera till win10 om man inte har internetåtkomst, för då blir inte licensen äkta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bäst att ansluta datorn med nätverkskabel om det är problem med nätverkskortet för trådlös förbindelse i samband med uppgradering till Windows 10. Om installationsprogrammet har internetanslutning så kan det automatiskt installera flera uppdateringar, vilket är en fördel, men det är inte nödvändigt med internetanslutning under uppgraderingen. Det är normalt att den drivrutin som används för det trådlösa nätverkskortet i Windows 7 inte fungerar i Windows 10.

Windows 10 blir inte aktiverad innan det har fått kontakt med Microsofts servrar men det räcker ju med att den får det innan 29 juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Cecilia sade:

Det är bäst att ansluta datorn med nätverkskabel om det är problem med nätverkskortet för trådlös förbindelse i samband med uppgradering till Windows 10. Om installationsprogrammet har internetanslutning så kan det automatiskt installera flera uppdateringar, vilket är en fördel, men det är inte nödvändigt med internetanslutning under uppgraderingen. Det är normalt att den drivrutin som används för det trådlösa nätverkskortet i Windows 7 inte fungerar i Windows 10.

Windows 10 blir inte aktiverad innan det har fått kontakt med Microsofts servrar men det räcker ju med att den får det innan 29 juli.

Tack för ditt svar... :)

Glömde att säga att jag har även samma problem med kabel, så tyvärr funkar det inte heller för har försökt med det redan...

Ja nu när du säger det så ser jag att det är så... Men frågan är om det är i windows7 problemet är eller om det är i hårdvaran som problemet är, för om det är i Windows som problemet är, borde väl det funka om jag kör win10 installationen och efter den är klar, så borde jag väl få nätkontakt igen och då kan den kontakta Microsoft och aktivera win10 eller vad tror du om det?

 

Ja det är ju det och det är det jag försöker med nu och börjar känna mig lite stressad av att det inte vill funka, för har massa program som jag inte kan installera om, annars hade jag ju kunnat installera om win7 och kört win10 uppgraderingen efter det... Men denna Windows10 installation skiva jag har gjort, kommer jag att kunna använda den även efter den 29 om jag ska installera win10 på en annan dator, jag menar om ägaren har skaffat en licens och vill att jag ska göra det åt han, för så fattade jag att det var, för skapade en sån skiva förut och såg inget om att själva installationsprogrammet skulle upphöra att fungera?

 

Sen så undrar jag om du hört nåt från Microsoft om dom ska förlänga gratis uppgraderingen för dom vill ju att framför allt alla med win8 ska skaffa win10 så dom kan lägga ner win8 helt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

Det är en sak som jag inte förstod. Har du problem med nätverksanslutningen redan i Windows 7 eller är det något som uppstår under uppgraderingen till Windows 10?
Varifrån hämtar du drivrutinerna för nätverkskorten?
Är det någon symbol över nätverkskorten i Enhetshanteraren?
Använder datorn en proxy-server eller DNS-servrar som inte är från din internetleverantör, direkt eller via routern?

Proxy-servrar kollar man här:
Kontrollpanelen - Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar

DNS-servrar:
Kommandotolken
ipconfig /all

 

Visst kan du använda installationsskivan till andra datorer, men Microsoft uppdaterar installationen ibland så med en gammal skiva får man fler uppdateringar att installera efteråt.

Microsoft har i avtal skrivit att de ska underhålla Windows 8.1 i 10 år från det att Windows 8 kom ut så det kan de inte ändra. Jag har inte sett något om att de ska förlänga gratisuppgraderingen utan bara tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Cecilia sade:

Ingen orsak :)

Det är en sak som jag inte förstod. Har du problem med nätverksanslutningen redan i Windows 7 eller är det något som uppstår under uppgraderingen till Windows 10?
Varifrån hämtar du drivrutinerna för nätverkskorten?
Är det någon symbol över nätverkskorten i Enhetshanteraren?
Använder datorn en proxy-server eller DNS-servrar som inte är från din internetleverantör, direkt eller via routern?

Proxy-servrar kollar man här:
Kontrollpanelen - Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar

DNS-servrar:
Kommandotolken
ipconfig /all

 

Visst kan du använda installationsskivan till andra datorer, men Microsoft uppdaterar installationen ibland så med en gammal skiva får man fler uppdateringar att installera efteråt.

Microsoft har i avtal skrivit att de ska underhålla Windows 8.1 i 10 år från det att Windows 8 kom ut så det kan de inte ändra. Jag har inte sett något om att de ska förlänga gratisuppgraderingen utan bara tvärtom.

Det är Win7 Ultimate i nu... Och detta med utropstecknet kom upp för ett år sen och dagen innan så hade jag suttit och surfat som vanligt och allt funkade perfekt och dagen efter när jag startade datorn, så var det helt plötsligt ett utropstecken på symbolen för nätverket och det står att internetåtkomst saknas och det är en bild på en soffa, men det står att det är okänt och jag lyckas inte få till det så jag kan ändra typ av nätverk...

Nä, det är inte proxyanslutet, men alternativet automatiskt identifiera internet inställningar var urkryssad och den har jag för mig ska vara ikryssad, så det provade jag med och startade om datorn, men det hjälpte inte...

 

Vad bra, ja det förstår jag att dom gör, men det tycker jag inte gör nåt.... Det är ju sånt ägaren får sköta och har man win10 home så kan man ju inte slå av automatiska uppdateringar, om jag har fattat det rätt?

Okej... Så¨det har dom och ändå var det en av data tidningarna som skrev på sin sida att dom ville att så många som möjligt skulle uppgradera till win10 så att dom kunde avveckla win8 för dom i princip skämdes för det, har du inte sett den artikeln?

 

Okej, vad synd... Hade varit bra om man fått mer tid på att lösa problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra att välja Ingen proxy också.

Allt som skrivs i tidningar är inte sant utan det är ju ofta konstiga vinklar för att locka folk att läsa.

Så datorn har inte haft någon internetförbindelse på ett år?

Vad blir det för resultat när du skriver in ipconfig /all i Kommandotolken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...