Gå till innehåll

Uppdatering Win 10, måste man ta emot den?


-64

Recommended Posts

Jag läste häromdagen i någon reklamnotis att Win 10 uppdateras snart. Det nämndes att bl.a Skype och Bing skulle uppdateras. Just dom två programmen har jag aldrig använt och har ingen som helst åstundan att göra det. Måste man då ta emot dom? Kan man se någon lista på vad uppdateringen innehåller och "pricka för" det man vill ha, eller tvärtom, inte vill ha?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom ut en ny version av Windows 10 (version 1607, Anniversary Update) häromdagen. Den innehåller mängder med förbättringar, felrättningar och andra uppdateringar, en del av dem tas upp i videon på sidan http://www.idg.se/2.1085/1.662836/video-har-ar-nyheterna-som-lockar-i-windows-10-anniversary-update. Det går inte att installera en halv version utan antingen hela eller inget är det som gäller.

Mer info om nyheter här:
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/08/02/new-video-series-this-week-on-windows-highlights-windows-10-anniversary-update/
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/06/29/windows-10-anniversary-update-available-august-2/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vända på det: Varför vill du ha en Windows-version med fler buggar än nödvändigt och sämre säkerhet?

Det enda sätt som jag kan komma ihåg som fungerar i Windows 10 Home är att stänga av tjänsten Windows Update, då får man inga Windows-uppdateringar alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, -64 sade:

Tack för det Cecilia! Det framgår tydligt att detta är inget som jag vill ha. Hur gör jag så det inte installerar sig själv?

Som konsument finns det inga möjligheter annat än att på ett väldigt orekommenderat sätt trixa till en blockering, så du har inget annat val än att ta emot uppdateringen. Om du inte gör det kommer du så småningom inte få andra fixar, säkerhetsuppdateringar osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, -64 sade:

Detta är ju inte speciellt kundvänligt!

När uppdateringen har kommit vill jag mera hjälp för att avinstallera dom enskilda filer och appar som jag inte använder så jag återkommer då.

Det är det Windows 10 går ut på och det är därför man säger att det är sista Windows-versionen. Tanken är att du alltid ska köra det senaste, bästa, stabilaste, säkraste, modernaste, mest produktiva OS:et osv osv och detta görs genom att se till att hålla det uppdaterat löpande.

Personligen tycker jag det är ett utmärkt koncept både för konsumenter och de flesta företag. Microsoft har i alla år varit extremt generösa med att supportera hur många OS och applikationer som helst tiotals år tillbaka i tiden men för att göra allt enklare så är det numera löpande uppdateringar och uppgraderingar som gäller, och det går inte (förutom i företag) att inte vara med på det tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Det är deras affärsidé. Men jag tänker omedelbart på kabelteve som en parallell. Där tvingades man köpa en massa tevekanaler som man inte alls var intresserad av. Det blev ett stort missnöje bland konsumenterna och det "vädrades" i massmedia. Det gjordes vissa förändringar, men det blev långt ifrån ett idealläge.

Nu tittar jag väldigt sällan på teve, nästan inte alls. Kanske det har bättrats på senare år?

Någon borde göra en undersökning på vilka program eller appar som konsumenterna verkligen vill ha och göra dom övriga som en sorts frivilliga tillval. I den här tekniken är det ju lätt att ladda ner det man vill ha. Men i flera fall fruktansvärt svårt att avinstallera något man inte vill ha. Ibland omöjligt.

Detta är mina tankar: Andreas, du tycks ju ha kontaktnät "uppåt" inom Microsoft. Du får gärna föra mina tankar vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med dig att man borde separera operativsystem och program mer så att "Windows" bara är själva operativsystemet och allt annat är tillbehör man kan välja till (inte välja bort). Men faktum är att det är ganska få program man får med på köpet, de tar inte mycket plats/prestanda och gör sig inte påminda om du helt enkelt låter bli att använda dem. Så i praktiken är det mest ett i-landsproblem för oss knäppskallar som sover lite dåligt av vetskapen att där finns något onödigt på daton. Jag har mer och mer börjat lära mig leva med det, jag är säker på att du också kan det. :) 

Jag håller med Andreas, det är en god tanke som förhoppningsvis kommer underlätta både för Microsoft och andra utvecklare för Windows när de kan utgå från att "alla" kör det senaste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skype kan man ju avinstallera helt och hållet om man inte använder den, vilket jag har gjort på en surfplatta med Windows 10. Bing är en sökmotor, den kan ersättas till att förstahandsvalet blir Google istället.

Men jag tror vi får leva med att Microsoft inte vill att alla användare ska ha ett otal versioner med diverse säkerhetsrisker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...