Pris-skillnaden på Hdmi-kablar?

Recommended Posts

Använder 10 år gammal stereo och projektor, bra grejer iofs, men vilken roll spelar prisskillnaden vid köp av en 7 meters Hdmi-kabel? På gång att köpa den billigaste, men hört att dyrare likadan kabel ger lite bättre kvalitet. Samtidigt att den skillnaden inte syns och mest handlar om olika tillverkare emellan. Vad säger ni?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut säga att det kan vara skillnad på kabel och kabel, men det är inte alltid priset återspeglar det på ett korrekt sätt. 

De flesta tester är gjorda med korta kablar (1-2m) och i full HD. Många andra erfarenheter visar att längre kabellängder och högre upplösningar ger mer utslag. Ofta inte i form av bildkvalitet utan om man får någon signal/sync alls. 

Sedan är där ju även andra aspekter som inte har med bildkvalitet att göra utan byggkvalitet t.ex. hur bra passform och hållbarhet har kontakterna. Av den lilla erfarenhet jag själv har av olika kablar har en del billiga varit påtagligt sämre på det, medans en del har varit ungefär likvärdiga med dyrare, men inte en enda har varit bätte än dyrare. 

Länk till inlägg

Tack, fick tag i en 7m hdmi, dock den billigaste köpt för 5-6 år sedan. Är den då inte high speed? Går det att se/avgöra på nåt sätt vad det är för sorts modell och hastighet? Och är det så att Hdmi-kablar är bakåt-kompatibla men inte framåt-kompatibla? 

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Liknande innehåll

• Av crummond
      Snubblade över denna manick på indiegogos sida http://www.indiegogo.com/projects/airtame-wireless-hdmi-for-everyone--2 och är väldigt sugen på denna. Den skickar över bild och ljud från datorn till en skärm/tv trådlöst, för att användas till spegling/extra skärm. Kostnaden blir väl kring 700 med frakt. Har haft funderingar på chromecast, men detta verkar vara en mer komplett lösning. Det jag nu funderar över vad det kan finnas för "flaskhalsar" eller funktioner som saknas?
    • Av CGD
      Har en lite äldre HP bärbar dator med bildupplösning 1440 x 900. Datorn har ju HDMI Utgång så det borde inte vara några problem med att koppla upp den till TV:n och det har fungerat bra. Men jag ville ju att det skulle fungera bättre så nu har jag tappat bort mig totalt.
      Först så gjorde jag misstaget att markera att jag bara ville ha bild på TV:n vilket inte visade sig vara helt bra. Men jag hittar inte tillbaka till var jag ändrade. Så vad gör jag denna ändring?
      Jag har ställt in så att jag kan stänga locket utan att datorn går ner vilket jag antar är bra.
      Datorn har ju 1440 x 900 i upplösning men jag markerade att TV:n, den andra bildskärmen har 1920 x 1080 i upplösning.

Ett annat märkligt problem är att routern går ibland ner när jag försöker koppla upp datorn trådlöst och det krävs att jag bryter strömmen till den så att den får starta om, och jag vet inte varför. Här kan jag ju tillägga att jag tidigare körde Netflix trådlöst till TV:n från början. Har dock nu bytt till kabel.

Hur skall jag rätta till felen som har blivit och hur skall jag lämpligast koppla upp datorn till TV:n men så bra kvalite som möjligt?

Jag är ju inte ute efter att få TV:n som en datorskärm utan det är mest SVT Play och liknande jag är ute efter. Eventuelt kan jag ju också köra film som ligger på datorn.

• Av anton_137
      Hej.
      Jag har skaffat en sådan här http://www.teknikmag...080p%20Adapter
      Problemet är att när jag försöker titta på t.ex. Svt Play och väljer helskärm blir tv:n helt svart. Förmodligen någon inställning men jag har försökt att ändra på det mesta utan att lyckas. Ljudet går fram. Jag har bild när jag surfar på nätet och liknande.
      Jag har en bärbar HP G7000, upplösning på skärmen 1280x800, operativsystem Vista. TV:n är en Panasonic plasma TXP42X20E.
      Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig något tips om hur jag går vidare.
      Anton.