Gå till innehåll

Datorn startar men dör omgående


göte

Recommended Posts

Hej alla

Jag har ett litet hårdvaruproblem enligt följande.

Datorn startar upp men dör omgående. Fläktarna startar, både chassi & CPU-fläkten. Nätaggregatet levererar rätt spänningar på varje kontakt -
Uppmätt. HD:n är ok - testad i externt kabinett.

Skärmen är OK men har tidigare visat felsignalen  "No video input" men efter inkoppling på annan dator finns ingen felsignal.

Nätaggregatet går kontinuerligt när man byglar det så något (?) på moderkortet stoppar aggregatet. Vad?

Datorn är en HP Pro 3400 med en i3 processor och intern grafik & 8GB minne. Inköpt i mars 2012 och nyligen ominstallerad med W10.

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, gsb sade:

Har du provat med att plocka ur minnena och stoppa tillbaks, grafikkort samma sak och ev andra kort?

 

Ja jag bytte plats på minnena. Grafiken är intern på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Venoms sade:

Det finns säkert uppdaterade drivrutiner till ditt moderkort från Hp.. ladda ner och installera dem. Även om det är samma som tidigare...

Datorn uppgraderades den 28 juli till Windows 10 som då hämtade senaste drivrutinerna och allt var OK i enhetshanteraren.
Men redan under Windows 7 kom felsignalen "No video input" ibland så problemet ligger nog inte i drivrutinerna.
Då kunde den fungera flera veckor utan problem men sen kom felmeddelandet igen då och då enligt ägaren.

Något på moderkortet stänger ner datorn direkt och startar upp den igen direkt och så håller den på tills jag bryter strömmen.

Moderkortet är ett Foxconn så det är ju ingen höjdare precis - snarare en snikvariant från HP med i3 processor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just att det är integrerat grafikchip säger mig att ta drivrutiner från Hp till ditt moderkort och inte lita till Windows som den enda leveratören av rätt drivrutin. 

Det ska vara så att alla moderkort i en serie ska vara statiska.. men så är det inte utan att det är dagspriset på delar till moderkortet som styr vilken chiptillverkare som används för tillfället. Det gör ju inte att moderkortet har en annan benämning men det kan betyda att du behöver en annan drivrutin från chippets tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...