Gå till innehåll

*.bat-fil att byta filändelse


Recommended Posts

Hjälper en vän att rädda filer från en fd infekterad dator. Datorn har varit smittad med något liknande det virus som låser datorn mot ersättning. Han har fått väldigt många filer/bilder filändelsen ändrad till *.enc. Alla ändrade filer går att manuellt ändra filändelsen genom att radera just *.enc, så inget är egentligen krypterat eller låst på något sätt. Originaländelsen finns kvar i filnamnet på alla filer. Datorn är återställd och ingen skadlig kod finns kvar, detta är endast ett led i att återställa de filer som fått ändelsen ändrad. Filerna ligger på separat hårddisk numera...

Skulle någon, med goda programmeringskunskaper, kunna hjälpa mig med en *.bat-fil som tar bort *.enc från alla filer i hela systemet eller i alla fall i varje enskild mapp åt gången?

 

För kännedom: filerna är från en Windows 7-dator och kommer "repareras" på en Windows 7 dator

 

// Manneman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visade sig att bara några av de ändrade filerna var ok genom att ändra filändelsen... resten är och förblir korrupta. Blir spännande att se hur mycket jag lyckas rädda. Med facit i handen skulle jag hellre låtit smittan ligga kvar och lösa med de lösningar som finns för denna typen av Ransomware.

Ärendet förblir olöst även om jag sätter det som löst... figure that :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...