Gå till innehåll

Eget hemmamoln


Recommended Posts

Jag skulle vilja ha ett eget moln!

Alltså ett moln som står hemma...

Någon form av nätverkshårddisk som är kopplad till mitt interna nätverk.

Jag önskar minst 10 platser för hårddiskar och det skall vara hårddiskar av typen ssd. Och gärna utbyggbart i all oändlighet. Vilket innebär att när kapaciteten blir för liten så kan jag köpa en större disk och bara stoppa in den och den funkar rätt av som nästa plats att bygga vidare på.

Mitt moln skall vara skyddat med lösenord, kryptiska nycklar, virusskydd, brandvägg och mot elspikar i form av åsknedslag och liknande. Och det är på dygnet runt, året runt!

Jag skall kunna komma åt mitt interna egna hemmamoln vart jag än befinner mig i världen. På vilken som helst av mina internetvänliga apparater.

Jag önskar ha automatisk kontakt med min mobiltelefon när de båda kommer i kontakt med varandra, typ via nfc eller liknande. Så att jag vet att min telefon ständigt är säkerhetskopierad och att alla mina "nya" bilder finns på fler ställen än bara i luren...

Finns detta moln för mig att köpa? Eller finns delarna till det, så att jag kan bygga ihop det själv? Hur mycket kan det kosta?

 

EDIT: Molnet skall inte vara någon annans, det tillhör mig och bara mig och de mina. Och det står hemma i min bostad. Det finns alltså inte på någon stor server på annan plats!

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar.. ja det finns :)

Sedan betor det på hur du vill göra det och hur mycket pengar det får kosta. Den största kostnaden kommer att ligga på hårdvara så den är diffus. Allt är inte ssd diskar utan även systemet som hanterar diskarna är utav största vikt. Routern i ditt hem kostar naturligtvis en hel del. Jag kan i min koppla upp nätverksdiskar som plockas upp i telefonen väldigt enkelt via en app. Jag har också en NAS som är hur bra som helst och där är det bara hårdvaran som kostar.

Men som jag sa, visst finns det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag har idag min uppkoppling via ett mobilt bredband. Detta är alltså något jag måste förändra med andra ord?

NAS? Hmmm, ok... Skall man köpa en komplett sådan med förinstallerade hårddiskar och som inte går eller är rekommenderade att byta?

I första hand handlar det inte om att kunna komma åt molnet från andra delar av världen, eller utanför hemmet överhuvudtaget. Det får bli en senare fråga. Vad jag önskar är ett säkert moln som bara jag och de mina har tillträde till, där alla våra bilder, dokument, favoriter, filmer och annat behövligt ligger på ett ställe och endast där. Så att man slipper ha grejerna på flera hårddiskar eller datorer. Och när man ändrar i filerna så ändrar man där och endast där, idag är det väldigt enkelt att bli förvirrad för man vet att man har förändrat något men man kommer inte ihåg var det ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har:

Router: Asus RT-AC3200

Om man inte har sitt eget företagsnät etc så ingår WAN-DDNS. (Dynamic Domain Name System) är en tjänst som låter nätverksklienter ansluta till den trådlösa routern via ett registrerat domännamn även med en dynamisk publik IP-adress. Den trådlösa routern är inbäddad i ASUS DDNS-tjänst och andra DDNS-tjänster.

NAS: Gammal sopdator Dell Dimension C521 med maxat minne på 8gb. Den har bara plats för en SATA disk plus dvd-spelare så jag har ett PCI Sata-extension kort med plats för sex (6) diskar. Op systemdisk = Intenso 128gb SSD från Netonnet för 400:-

NAS-operativ GRATIS= OMV, Open Media Vault 2.2.5 vilken har debian i botten. Det tog ca 10 min att installera och konfigurera detta. Linuxkunskaper behövs ej, bara att följa med på skärmen. När du installerat systemet kan du konfigurera och göra det du behöver via ett webbgränssnitt i din vanliga webbläsare på din vanliga dator, enkelt.. på svenska. Gör allt enkelt för dig och köp två eller tre diskar som du kan öva och lära dig systemet med, och lägg inte över allt som du inte kan förlora än... träna först. Och kom ihåg att göra backupper.

Det som gör det enklare än enklast är om man stänger av dhcp-server i sin router och använder den som kommer med i nas-installationen, men det gjorde inte jag men jag delar ut statiska adresser i den trådburna delen av mitt moln och den gör saken enkel.

edit:

Glömde säga att jag har ett Telia fast ADSL 12-24.. det är surt, men det funkar tills fiber kommer...

Tips: 

På ett enkelt och extremt snabbt RAID system, som blir snabbare än vilken SSD (och billigare) som helst.

Köp en USB-Hubb med plats för 10 usb-enheter. USB 3 är att föredra. Köp också 10 usb3 flashminne i den storlek som passar dig. Tänk om du får tag på stora (250gb) från Kina till bra pris.... då kan du ha 9 x 250 = 2250 gb + en som du har paritet på. Hittar du 2,2 tb ssd billigare... köp de istället. Grejen är att om en usb-enhet går sönder.. stäng ner och byt ut starta.. klart. Detta system kan du koppla till din NAS hur enkelt som helst...

 

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, bonusvita sade:

Det får bli en senare fråga. Vad jag önskar är ett säkert moln som bara jag och de mina har tillträde till, där alla våra bilder, dokument, favoriter, filmer och annat behövligt ligger på ett ställe och endast där. Så att man slipper ha grejerna på flera hårddiskar eller datorer. Och när man ändrar i filerna så ändrar man där och endast där, idag är det väldigt enkelt att bli förvirrad för man vet att man har förändrat något men man kommer inte ihåg var det ligger.

Du kanske ska tänka på vad som händer om det brinner eller om en av NAS:ens/hemmaserverns/"molnets" hårddiskar/SSD:er går sönder. Allt kan gå sönder när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...