Gå till innehåll

korrupt extern disk...återfå innehåll


alex_m

Recommended Posts

hej

har en extern seagate backup plus hårddisk som blivit korrupt när jag kopplade ur den ur datorn.

 

dvs kan inte se innehåll..och windows ber mig att formatera den. detta har hänt tidigare och då gick det rädda datan på den.använde då testdisk men minns inte riktigt hur jag gjorde.

finns det något program som fungerar bra (gratis) det tar lite tid att återfå all data då det är en 3 terrabytedisk och är rädd att jag ska välja fel inställning i testdisk.

det tar för mig beräknat dtygt 25 timmar på en äldre dator med i3 ram 4 gb när jag använder detta program så vill inte gärna börja göra om allt ifall jag skulle välja fel inställning....

 

eller om mi kan länka hur jag skall gå via menyerna i testdisk för att det ska bli rätt.. det är en ntfs disk men antar att den inte känns igen som detta eftersom windows skriver .raw

 

skall jag välja annat program än detta kan ni då vänligen lämna mig tips om dem här.?

 

 

 

mvh alex

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem med en usb sticka... .raw. En arbetskamrat fich sin ena hårddisk och en sticka... .raw. Något är konstigt här...en annan arbetskompis fick en security bullentin från microsoft.. att det var något fel mellan w10 och office.. undra om det verkligen är det..

Förlåt att jag snodde din tråd...

Jag tror att du kan använda Easeus data recovery.. till .raw. kolla först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms..tack för info då är det inte bara jag som drabbats av liknande.

 

jag vet att man visserligen inte ska mata ut hårddisken genom att dra ur usb´kabeln, men lat som man är för man vill spara några sekunder...nu blev det inga sekunder sparade utan bara massa extra jobb. det går ju oftast bra 99 gånger av 100

 

jag har kollat på easeus programet, nackdelen är vad jag förstår för att återfå filerna krävs att man köper programmet. att skanna efter dem är dock gratis.

så jag gör ett försök med testdisk.

 

hittar du venoms nått bra sätt att fixa din usb pinne kan jag testa samma på hårddisken.Men det är dock tidskrävande när det är så stor disk att söka igenom.

Tack för tipsen cecilia jag testade mini tool partition manager dock utan lyckat resultat, så kör nu testdisk en vända. helgen är räddat =) blir väll klar lagomt till söndagsgudtjänsten.

 

trevlig helg alla

mvh alex

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förlorade mina filer men lyckades att rädda stickan med Diskpart som finns i Windows. Så nu är stickan fixad och är som ny.. filerna jan jag alltid få tag på igen.. för mig handlade det om portabla program..

Behöver du hjälp med diskoart.. säg till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...