Gå till innehåll

Systemåterställning


calderon

Recommended Posts

Jag behöver hjälp med att förstå hur jag kan komma vidare. Har bett datorn om en systemåterställning, men efter ett tag så får ´jag veta att det fattas filer !!

Jag uppmanas att  sätta in en skiva med WINDOWS för att komma vidare... jag HAR INGEN windows skiva för min 8,1 version

VAD GÖRA ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Venoms sade:

Har du möjlighet att ladda hem en image samt bränna till dvd så är ju det en möjlighet. Jag tror att du kan hämta rätt version på microsoft...

En image ?? Du kan inte ha godheten att ge mej en länk ?? Har just tömt ett USB för att ha till hands

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tackar allra ödmjukast, men vad jag får upp är en för mej märklig ruta, bifogar som fil

Inte en susning om vad jag ska göra här näst. Trodde att nedladdningen av detta program skulle ge mej filerna som fattades, men icke.

Inget svarar och allt är långsammare är normalt

installationsfil.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det, min vän.. är den nya media creation tool från microsoft. Kan du inte välja något med dropdown pilarna?

Normalt brukar man där välja vilken typ av fil man vill skapa..

 

Edit.

Ibland tar det tid..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra en nyinstallation är det bäst att ha Windows på en CD eller ett USB-minne och då behöver du använda Media Creation Tool. Har du ingen annan dator du kan fixa det från eller be en kompis?

Vad hade du för problem som gjorde att du ville göra en systemåterställning?
Det kan ju vara något problem med hårddisken t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej C !!

Känner bara att det vore en bra ide, inget svarar och det låser sej så jag tror snart jag får fnatt.

Har nu ett tomt USB på 10GB där jag sparat installationsverktyget (eller vad det hette)

Jo, jag har ju en äldre dator som verkar fungera utmärkt, men vet inte om den har 8,1.

Provar det du tycker, bara jag slapp sitta halva dagen och bara försöka få rätsida på eländet ....

Så vad gör jag... jag startar upp gamlingen ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta gärna på nåt annat som skulle vara behjälpligt Cecilia...Jobbigt när en aktivitet man håller på med ständigt "fryser"...

Jag vet att jag frågat tidigare om det fanns nåt bra program som skulle kunna städa bort skräp och elände som slöar ner datorn...

men fick aldrig nåt svar på den frågan.

Och när jag ändå är på G, har du en länk till tipsen som lär finnas på den här sidan nån stans,

skulle gärna vilja bli av med mitt lösenord som måste till för att komma in i datorn. Vet att jag haft det tidigare, men försvann vid nåt tillfälle :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, calderon sade:

OK, tackar allra ödmjukast, men vad jag får upp är en för mej märklig ruta, bifogar som fil

Inte en susning om vad jag ska göra här näst. Trodde att nedladdningen av detta program skulle ge mej filerna som fattades, men icke.

Inget svarar och allt är långsammare är normalt

installationsfil.JPG

1. Om du klickar i översta rutan för språk så får du olika språkval bl.a. svenska som du väljer.

2. Därefter klickar du i ruta "utgåva" och får upp olika val för windows 8.1 och du väljer versionen som passar din dator.

3. Slutligen klickar du i ruta "arkitektur" och får välja antingen 32 bitar eller 64 bitar.

4. Sedan klickar du "nästa"  och får upp en ny ruta där du väljer om du vill spara filen på en USB-sticka eller som en ISO-fil.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomorron alla.

Tack alla tre, nu med ny dags energi ska jag försöka spara windows på sticka, men till att börja med, innan jag drar igång, så kan jag tala om att den ruta jag fick upp så fungerade inte rullmenyn, får se om den gör det idag.

Till Cecilia en följdfråga, är detta enda sättet att få tillbaka filer som fattades, kanske därför datorn beter sej så knasigt ?? OCH att jag startar Windows från USB nu måste alltså klart leda till en mera uppdaterad dator ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, calderon sade:

Suveränt om programmet ville öppna sej ok, men det är helt LÅST !!! Lipar snart...

Försöker du på din problemdator? Du måste ha fungerande uppkoppling till internet eftersom filen bara är ett slags nedladdningsprogram. Om du har tillgång till annan fungerande dator använd i så fall den för att ladda hem filen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu har jag väntat i timmar för att få Windows tiull USB-minnet. Och gjort återställningen , hahahaha Efter all tid så poppar nu felmeddelande upp:

Något inträffade så att återställningen inte kunde genomföras.   VAD gör jag nu då ??  :(

Har nu försökt återställa en andra gång med samma eländiga resultat :-(....

 

Redigerad av calderon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, calderon sade:

OK, nu har jag väntat i timmar för att få Windows tiull USB-minnet. Och gjort återställningen , hahahaha Efter all tid så poppar nu felmeddelande upp:

Något inträffade så att återställningen inte kunde genomföras.   VAD gör jag nu då ??  :(

Ja då har du väl kommit till stadiet då du har att ta ställning till att fortsätta jobba med en icke tillfredställande fungerande dator alternativt göra en nyinstallation av windows 8.1 med din USB-sticka. Om jag förstod dig rätt så hade du lyckats få ned windows 8.1. på stickan. Se till att du har tillgång till produktnyckeln om du gör en nyinstallation.

Möjligen kan ytterligare ett alternativ vara att göra en s.k. reparationsinstallation med samma USB-sticka. Vill minnas att du då skalla välja första alternativet att behålla alla filer och program under installationen. 

http://www.eightforums.com/tutorials/26095-repair-install-windows-8-a.html

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då går vi på det alternativet i första hand. Har för mej att jag gjort det tidigare,. men det var då det. Tror Cecilia har en direktlänk till ominstallationen av windows 8,1 ??

Ska söka här, men har du en direktlänk är jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säker på vad du menar med direktlänk till ominstallation men har för mig att det är väldigt enkelt att installera Windows 8 och senare, typ bara att välja i några rullgardinsmenyer och skriva in kontonamn+lösenord, om det var det du du ville ha en länk till. Inget man behöver någon särskild instruktion för utan bara att starta datorn från USB-minnet med installationsprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...