WIFI går inte igång på ny köpt dator

Recommended Posts

HEjSann & hallå!!!

Har precis packat upp en "HP ProOne 400 G2 AiO" (https://www.dustinhome.se/product/5010960971/proone-400-g2-aio).

Varför jag skriver här är att jag inte får igång det trådlösa. Datorn hittar inget wifi och under inställningar finns inte wifi alternativet. Vad kan vara tok???

Tacksam för hjälp/ideér???

Ligger jag i fel forumgrupp får admin gärna flytta mig

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag ser under tekniska specifikationen på Dustins sida så har den inget trådlöst nätverkskort utan enbart ethernet som är detsamma som kabelanslutet nätverkskort/protokoll.

Skall du köra trådlöst måste du utrusta den med ett trådlöst nätverkskort vilket du e.x. kan finna här:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=399#rparams=m=s283658083

Länk till inlägg

Vad betyder detta under "Nätverk och kommunikation"? Betyder inte det att datorn har denna konfiguration?

Datalänkprotokoll: Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, 802.11n, Bluetooth 4.0, 802.11b, 802.11a, 802.11g

Länk till inlägg

Ethernet är kabelanslutet nätverk, d,v,s det skall finnas en nätverksport på datorn där du skall plugga in en nätverkskabel från ett modem eller router.

Jag ser inget i specifikationen som talar för att det finns wifi på din dator.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ethernet

Redigerad av Turbopump
Länk till inlägg
5 minuter sedan, Turbopump sade:

Ethernet är kabelanslutet nätverk, d,v,s det skall finnas en nätverksport på datorn där du skall plugga in en nätverkskabel från ett modem eller router.

Jag ser inget i specifikationen som talar för att det finns wifi på din dator.

Nu hänger jag inte med. Om man tar och tittar på en konfiguration på en bärbar dator oxå hos dustin. Te.x denna https://www.dustinhome.se/product/5010964447/255-g5

Vad säger denna? Har inte den heller WIFI??? Den stöder följande ju protokoll 802.11n, 802.11ac, 802.11b, 802.11a, 802.11g, Bluetooth 4.2.

Länk till inlägg

OK. Jag får backa. Du har rätt. Jag läste och fattade fel. Ser det nu när jag tittar på andra bärbara hos Dustin.

Du har trådlöst på din dator. Har du kollat i enhetshanteraren om det finns något trådlöst nätverkskort?

Aktiverat? Drivrutiner till det? 

Redigerad av Turbopump
Länk till inlägg
12 timmar sedan, Ängegärd sade:

HEjSann & hallå!!!

Har precis packat upp en "HP ProOne 400 G2 AiO" (https://www.dustinhome.se/product/5010960971/proone-400-g2-aio).

Varför jag skriver här är att jag inte får igång det trådlösa. Datorn hittar inget wifi och under inställningar finns inte wifi alternativet. Vad kan vara tok???

Tacksam för hjälp/ideér???

Ligger jag i fel forumgrupp får admin gärna flytta mig

Det går inte att starta wifi förrän du har tryckt på ON knappen på din bärbara dator, dvs inte på skärmen utan man trycker med fingret på en knapp, antingen åt sidan eller fram där det skall stå ON - OFF  , Wifi, då skall det gå.

Redigerad av Nilsson
Länk till inlägg
9 hours ago, Nilsson said:

Det går inte att starta wifi förrän du har tryckt på ON knappen på din bärbara dator, dvs inte på skärmen utan man trycker med fingret på en knapp, antingen åt sidan eller fram där det skall stå ON - OFF  , Wifi, då skall det gå.

Snälla, läs hela tråden så förstår du att TS har startat datorn!

Länk till inlägg

Är det inte som Turbopump skriver, det finns inget trådlöst nätverk på den första datorns som du har en länk till. Så här står det,

Datalänkprotokoll - Ethernet, Fast ehternet, Gibit ethernet och det är ju inget trådlöst nät.

På den andra datorn du har en länk till står det

Datalänkprotokoll - Ethernet, Fast ehternet, Gibit ethernet

802.11ac, 802.11b, 202.11a, 802.11g, Bluetooth 4.2 Och detta är trådlöst närverk.

Så den första datorn kan ju inte ha trådlöst bara för att den andra har det.

Länk till inlägg

HEjSann! Det är riktigt att "min" dator inte har wifi. Tekniska specifikationen var felaktig. Vi är flera som påtalat detta för Dustin. De har nu gjort justeringar på hemsidan så att tekniska specifikationen stämmer med verkligheten. Kommer att bli kompenserade för denna fades.

Länk till inlägg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laddar...
  • Liknande innehåll

• Av eklov
      I går kväll uppdaterades datorn (den hade stått oanvänd sedan mars) i två etapper. Först installerades Office-programmen, medan Windows-uppdateringarna misslyckades.
      Därefter uppdaterade jag det som misslyckades, se bilden. När datorn startats om fungerade inte Wifi-nätverkskortet, Broadcom virtual wireless adapter, trots att enhetshanteraren svarar att det fungerar korrekt.
      Då startade jag om en gång till, samma resultat. Jag installerade om drivrutinen, samma resultat. Nu har jag återgått till före den sista (bilden) uppdateringen och det fungerar med Wifi igen och jag har ändrat inställningarna för Windows update att fråga mig före varje uppdatering. Någon som vet något om detta?

• Av .RIHTT
      1. Ända sedan jag bytte till en iPhone  (jobbet)
      är det i princip ett omöjligt helvete varje gång man ska ansluta min HP laptop till dess internet-delning.

Jag vet, iPhonen är säkert värdelös och hade jag bestämt hade jag skickat den rakt i asfalten med glaset först.
      Det fungerade ALLTID, alltså 1000 tals gånger  av tusentals när jag delade internet med android tidigare.

Men vad kan man göra i en windows dator då?
      Varför är den så seg?
      Man kan sitta och trycka som en duracell-kanin på refresh "karta över tillgängliga nätverk" 

Jag vill ha snabbkommandon, batchfiler och veta hur man via cmd
      tvingar upp en trådlös anslutning. 

netsh wlan connect name="wifi"

enter , man ska få omedelbar feedback efter varje tangenttryck i  min värld.Och när det inte fungerar så finns massa meningslösa diagnostik och verktyg som står i någon minut och tramsar utan att komma fram till ens ett rimligt svar.  

2.  En annan windows7 dator tappar  användar-info

Vilket är helt sinnessjukt, jag misstänker det är ström-bortfall eller virus men ef windows loggbok är meningslös kan jag inte tyda eller hitta spår är jag desperat.
      Det har hänt 2ggr senaste halvåret

Det som händer är:

Datorn är utloggad utan mänsklig interaktion.
      Datorn föreslår en ny,okänd  user som heter "användaren"
      Inget lösenord fungerar.
      Inga avancerade start-alternativ hjälper.
      kassan svarar på ping inom lan.
      katalog-uppslag inom lan tillåts ej

enda som hjälper är byta ut utilman.exe till cmd.exe för att "hacka sig" in med
      ny net user , och sätta nytt password *    

• Av CGD
      Vår bärbara dator har tappat kontakten till Internet via det trådlösa nätverket som går till routern från Bredbandsbolaget. Kopplar jag via sladd är det inga problem. Det trådlösa nätverkskortet, ett Qualcomm Atheros visar att det fungerar helt felfritt.
      Har ni några förslag på hur jag skall kunna åtgärda felet.
      Det visade sig att våra telefoner inte heller kunde koppla upp sig. Hur det var med delarna i hemmabion kontrollerade jag aldrig. Men så plötslig fungerade allt igen! Märkliga fel.
    • Av _at1981_
      Hejsan!

---
      Utrustning:
      Telia modem + router: Technicolor TG799TSvn v2
      Cisco-router: Linksys E3000
      Operativsystem: Windows 8.1 (min dator) / Windows 7 (föräldrarnas dator)

---
      Eftersom det första telefonjacket finns vid föräldrarnas dator så är det Telias utrustning som förenar deras dator och telefonjack åt och sedan har jag den röda nätverkskabeln från det röda uttaget på baksidan av Telias utrustning till det gula ("Internet") uttaget på Ciscos utrustning. (Vid föräldrarnas dator är hastigheten ca: 18 m/bit sek)

---
      Med denna utrustning så fungerar det trådlösa alldeles utmärkt ca: 10m bort (ca: 15 m/bit sek) men på andra sidan en vägg sedan så halveras kapaciteten (ca: 7 m/bit sek) och ca: 12m bort är det mellan 0-2 M/bit sek då mitt rum är längst bort i huset.

---
      Nytt modem från Telias erhölls i samband med att vi uppgraderade vårt Internet men eftersom Telias utrustning är en kombination av modem och router så kan jag omöjligt komma åt Cisco-utrustningen via "192.168.1.1" utan när jag skriver in det så når jag bara Telias utrusning oavsett om det är från min dator eller föräldrarnas dator.

Via nätverkslistan så känner den dock av Cisco-nätverket men när jag inte kan konfigurera det (kommer inte åt det via "192.168.1.1") så får jag det inte att fungera då det har längre räckvidd än Telias egen utrustning för trådlös överföring.

---
      Nu undrar jag bland annat om ni har något svar på hur jag skall komma åt konfigurationssidan för min Cisco-utrustning så att den uppfyller router-funktionen och att Telia-utrustningen endast uppfyller funktionen som modem?
      ---
      Har ni några övriga tips är ni mer än varmt välkomna att dela med er av dem också! .

---
      Jag har provat reseta Telias utrustning och Ciscos utrustning med en nål i resethålet på resp. enhet men det verkar inte förändra någonting alls.
      Målet är som sagt att jag skall kunna använda Internet från min egen dator med helst via trådlöst nätverk.

MVH Alexander T !!
    • Av mogge.m
      Var hos min son igår och han har fått in fiber. När vi kör med kabel kommer vi upp i 95 till 98 i fart men kör vi trådlöst så stannar det på 25 till 30. Ska det vara så stor skillnad?
      Det är Telia med deras smartmodem. Jag hade med min nya bärbara dator och mitt modem jag har hemma men det var ingen skillnad mellan datorerna.
    • Av Tobbe-xjo
      Har en gammal laptop från 05 med B/G Wlan Datorn hittar inget över kanal 8 har fungerat mycket bra tidigare men är sällan på nätet så jag blev fundersam varför
      Min Router sänder på 12+ så det funkar ej då mina grannar har K1-K8 så det är trångt med andra ord därför går inte kanaler under 10 att använda utan problem
      kör den nu med kabel

Fråga hur många kanaler stöder B/G? N stöder till 15/16 kanaler ser jag ingen vits att ändra i routern utan att få problem