CGD Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Finns det någon sida som kan visa vilka ordning tecknen kommer i datorn. Vad ska jag döpa en katalog till för att den med säkerhet ska komma först eller sist i listan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted September 25, 2016 Share Posted September 25, 2016 (edited) Mig veterligen är den första ! den brukar jag använda och det har aldrig fallerat. Om du döper den till ! (en väldans massa mellanslag) namnet så är du nog ganska safe. Sist i listan har jag aldrig använt mig av men skulle gissa att Ö ligger ganska bra till om man inte vill använda väldigt skumma specialtecken som är krångliga att framkalla. Edited September 25, 2016 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Använd "Character Map" för att se ordningen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvkmug Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 8 timmar sedan, gsb sade: Använd "Character Map" för att se ordningen: Stämmer inte riktigt, för understreck ( _ ) kommer innan både siffror och bokstäver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Windows tolkar vad filnamnet kan vara för något, framförallt när siffror är inblandande, och försöker sortera efter det, se https://superuser.com/questions/415629/sort-order-in-windows-explorer http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-files/windows-7-file-name-sort-order/b6bb0847-4b98-4f6b-85da-fe6b65516153 och https://stackoverflow.com/questions/4290541/what-is-the-first-character-in-the-sort-order-used-by-windows-explorer så det är inte så enkelt som att bara titta på första tecknet alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 Jag har prövat och Character Map var ett bra förslag. Utropstecken kommer först men alla tecken fungerar inte. som exempel så kan man inte använda ". Numrering är inte alltid så bra för en del program sorterar inte som Windows. Men utropstecken ! och numrering 0001 och så vidare fungerar bra för mig. Då får jag de filer jag vill först och så kommer alla andra därefter. Tack till alla som hjälpte till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Vad bra att du fick till det. Jag använder liknande lösning t.ex. där jag valt att flytta mina personliga dokumentmappar (eller vad man ska kalla dem) till E: och där lagt dem i E:\! Desktop E:\! Documents E:\! Downloads E:\! Pictures E:\! Videos osv. så de alltid hamnar överst och inte blandas med annat som ibland läggs där mer eller mindre tillfälligt. För att förtydliga varför jag tidigare nämnde "en väldans massa mellanslag" så var det för att mellanslag faktiskt kommer före utropstecken men man kan inte inleda filnamn med mellanslag så därför kan man inleda med ett utropstecken som är det näst bästa följt av ett eller flera mellanslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts