roffe12 Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 (edited) Efter senaste uppdateringen har jag kvar windows.old. Hur tar man bort den säkert och hela innehållet?. Fungerar inte via diskrensning - det valet kommer inte upp. Edited November 10, 2016 by roffe12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-files/windowsold/f31749f3-f8c5-4e89-bdaf-1e508d0af87d mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roffe12 Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 1 timme sedan, ture sade: http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-files/windowsold/f31749f3-f8c5-4e89-bdaf-1e508d0af87d mvh t Hur anger man admin behörighet i disk cleaner? När dessutom inte windows.old finns med som val i disk cleaner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanseg Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 2 timmar sedan, roffe12 sade: Hur anger man admin behörighet i disk cleaner? När dessutom inte windows.old finns med som val i disk cleaner? När du kört diskrensning, har du då fortsatt med rensa systemfiler nere till vänster där borde du få upp Windows.old HANS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roffe12 Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 5 minuter sedan, Hanseg sade: När du kört diskrensning, har du då fortsatt med rensa systemfiler nere till vänster där borde du få upp Windows.old HANS Nej, windows.old kommer inte upp även om jag begär rensa systemfiler. Då hade detta inte varit ngt problem :)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.LeNo Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Har för mig att Windows själv plockar bort den efter 30 dagar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 17 timmar sedan, Mr.LeNo sade: Har för mig att Windows själv plockar bort den efter 30 dagar... Helt rätt! @roffe12 Du måste köra som administratör och i listan står det typ "gamla windowsinstallationer", inte "WindowsOld" Högerklicka och välj "kör som admin"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roffe12 Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 2 timmar sedan, Manneman sade: Helt rätt! @roffe12 Du måste köra som administratör och i listan står det typ "gamla windowsinstallationer", inte "WindowsOld" Högerklicka och välj "kör som admin"... Nja, har kört som admin i disk rensaren - men problemet är att varken "windows.old" eller "gamla windowsinstallationer" m m kommer upp som val i rensningsmenyn - som jag tidigare påpekat. Mapparna windows.old finns kvar i filhanteraren tror tidigare rensningar av olika slag. Kankse den tas bort automatiskt efter 30 dgr som ngn tror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Mappen ligger kvar samt några temp-filer (dolda tror jag)... den försvinner med tiden. Du har säkert kört den utan att tänka på det. Alternativet i Diskrensning försvinner när den tagit bort en gång, tror jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted November 12, 2016 Share Posted November 12, 2016 En till att ta bort.. I katalogen "Users" eller "Användare" finns det även "Default.Migrated" som kan raderas efter att man är säker på att allt funkar.. Det är klokt att vänta tills man raderat Windows.old.. Troligtvis kan den vara dold.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roffe12 Posted November 13, 2016 Author Share Posted November 13, 2016 Nu har jag försökt med alla möjliga varianter och tips från users om "admin behörighet", dolda filer etc. Nu kommer iaf "tidigare installationer" (289 mb) upp i menyn raden och disk cleaner kör den rensningen men windows.old ligger kvar med kataloger och filer (289 mb). Ser att katalogerna är skrivskyddade och har försökt eliminera det skyddet men det godtogs inte - trots "admin" etc. Ger upp - kanske windows.old försvinner av sig själv - har inget problem men bara irriterande att det inte går att ta bort den - om det nu behövs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted November 13, 2016 Share Posted November 13, 2016 (edited) Ok.. Nytt försök.. Lägg till Utökad diskrensning i högerklicksfunktion. Högerklicka den disk som du vill rensa, välj Utökad Diskrensning. LäggTill_Utökad_Diskrensning.reg TaBort_Utökad_Diskrensning.reg Edited November 13, 2016 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roffe12 Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 21 timmar sedan, Venoms sade: Ok.. Nytt försök.. Lägg till Utökad diskrensning i högerklicksfunktion. Högerklicka den disk som du vill rensa, välj Utökad Diskrensning. LäggTill_Utökad_Diskrensning.reg TaBort_Utökad_Diskrensning.reg Nja, körde detta och sparade filen - men fick flertalet varningar om okänt (ökänt) program och att programmet/filerna kom från osäker källa och event kunde orsaka programfel i register etc. Det är säker okey men jag avvaktar lite - tack i alla fall :)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roffe12 Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Till sist kunde jag ta bort windows.old katalogen (tidigare installationer). Felet berodde på behörighets- säkerhetsinställningar- admin som var felaktiga. Så nu har jag fått bort windows.old och disk rensaren fungerar som det skall. Däremot har jag helt plötsligt fått 2 användare i inloggningsmenyn (start) - en normal/standard och en admin som olika val. Inget större problem men har kanske fyllt i felaktigt på något annat ställe. Vet nån hur man får en användare som kan logga in som är både standard/admin om möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts