Gå till innehåll

Hur ta bort windows.old


roffe12

Recommended Posts

2 timmar sedan, roffe12 sade:

Hur anger man admin behörighet i disk cleaner? När dessutom inte windows.old finns med som val i disk cleaner?

När du kört diskrensning, har du då fortsatt med rensa systemfiler nere till vänster där borde  du få upp Windows.old

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Hanseg sade:

När du kört diskrensning, har du då fortsatt med rensa systemfiler nere till vänster där borde  du få upp Windows.old

 

HANS

Nej, windows.old kommer inte upp även om jag begär rensa systemfiler. Då hade detta inte varit ngt problem :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Mr.LeNo sade:

Har för mig att Windows själv plockar bort den efter 30 dagar...

Helt rätt!

@roffe12

Du måste köra som administratör och i listan står det typ "gamla windowsinstallationer", inte "WindowsOld"

Högerklicka och välj "kör som admin"... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Manneman sade:

Helt rätt!

@roffe12

Du måste köra som administratör och i listan står det typ "gamla windowsinstallationer", inte "WindowsOld"

Högerklicka och välj "kör som admin"... 

Nja, har kört som admin i disk rensaren - men problemet är att varken "windows.old" eller "gamla windowsinstallationer" m m kommer upp som val i rensningsmenyn - som jag tidigare påpekat. Mapparna windows.old finns kvar i filhanteraren tror tidigare rensningar av olika slag. Kankse den tas bort automatiskt efter 30 dgr som ngn tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till att ta bort..

 

I katalogen "Users" eller "Användare" finns det även "Default.Migrated" som kan raderas efter att man är säker på att allt funkar.. Det är klokt att vänta tills man raderat Windows.old.. Troligtvis kan den vara dold..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt med alla möjliga varianter och tips från users om "admin behörighet", dolda filer etc. Nu kommer iaf "tidigare installationer"  (289 mb) upp i menyn raden och disk cleaner kör den rensningen men windows.old ligger kvar med kataloger och filer (289 mb). Ser att katalogerna är skrivskyddade och har försökt eliminera det skyddet men det godtogs inte - trots "admin" etc.

 

Ger upp - kanske windows.old försvinner av sig själv - har inget problem men bara irriterande att det inte går att ta bort den - om det nu behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. Nytt försök..

Lägg till Utökad diskrensning i högerklicksfunktion. Högerklicka den disk som du vill rensa, välj Utökad Diskrensning.

 

LäggTill_Utökad_Diskrensning.reg

TaBort_Utökad_Diskrensning.reg

UtökadDiskrens.jpg

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Venoms sade:

Ok.. Nytt försök..

Lägg till Utökad diskrensning i högerklicksfunktion. Högerklicka den disk som du vill rensa, välj Utökad Diskrensning.

 

LäggTill_Utökad_Diskrensning.reg

TaBort_Utökad_Diskrensning.reg

UtökadDiskrens.jpg

Nja, körde detta och sparade filen - men fick flertalet varningar om okänt (ökänt) program och att programmet/filerna kom från osäker källa och event kunde orsaka programfel i register etc. Det är säker okey men jag avvaktar lite - tack i alla fall :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist kunde jag ta bort windows.old katalogen (tidigare installationer). Felet berodde på behörighets- säkerhetsinställningar- admin som var felaktiga. Så nu har jag fått bort windows.old och disk rensaren fungerar som det skall.

Däremot har jag helt plötsligt fått 2 användare i inloggningsmenyn (start) - en normal/standard och en admin som olika val. Inget större problem men har kanske fyllt i felaktigt på något annat ställe. Vet nån hur man får en användare som kan logga in som är både standard/admin om möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...