Gå till innehåll

Installationsproblem med Anniversary update


starplus

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu försökt att installera Anniversary update ver 14336 eller liknande flera gånger och allt går utmärkt fram till omstart av dator, då kommer en blåskärm upp med felkod 0x000000f och då finns ett antal val att göra via F-knapparna såsom tryck Enter försök igen, Tryck F8 för startinställningar och Tryck F9 för ett annat operativsystem.

Det är endast F9 som fungerar då får jag välja mitt windows 10 ver 10586 som jag försöker uppgradera från som fungerar utan problem, i blåskärmen står även texten a required device isn´t connected or can´t be accessed vilket inte säjer ett dugg.

Är det någon som kan tänkas ha någon idé om orsaken, annars är det väl bara att köra vidare med ver 10586?

// Starplus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa två sidor skrevs för problem med uppgradering till Windows 10 men eftersom Anniversary Update görs på samma sätt är de nog relevanta nu också.

http://www.groovypost.com/howto/10-things-check-before-installing-windows-10/

http://www.groovypost.com/howto/what-to-do-windows-10-upgrade-fails/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tips Cecilia!

Tyvärr fungerade inte något av dom förslag som nämns på dom länkade sidorna.

Letar vidare efter en lösning, det vore mycket lättare om Windows talade om vad det är den saknar eller iaf ger en ledtråd   ;)

// Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer visst att det kan vara problem med trådlösa nätverkskort efter Anniversary-uppdateringen så pröva med att inaktivera det innan du gör uppdateringen (om du inte redan prövat).

Felkoden 0x000000f är inte en korrekt felkod (den är för kort). Ska det vara 0xc000000f ?
För 0xc000000f se http://www.smartpctricks.com/2013/09/solved-error-code-0xc000000f-windows-8-a-required-device-isnt-connected-or-cant-be-accessed.html


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska det vara den koden du anger Cecilia, tyvärr fungerar det inte ändå.

Nu kommer jag iaf så långt att den bootar upp installationen men efter en liten stund blinkar det till något som jag uppfattar som ett Dos fönster men inte mer sedan startar datorn om och jag får välja Update eller win 10, väljer jag Update så upprepas bara början av installationen och väljer jag win 10 så bootar den upp som vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det ändringen av Secure Boot mm som ledde till att du kom längre in in installationen?

Blir datorn varm så att det kan finnas risk för överhettning någonstans i den?

Finns den misslyckade uppdatering med när du kollar uppdateringshistorik och har den då någon felkod?
Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Windows Update (till vänster) - Avancerade alternativ - Visa uppdateringshistorik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Jag försökte att installera uppdateringen via nedladdning från MS via DVD skiva vilket resulterade i blåskärm till en början med felkoden 0xc000000f, den fick jag bort genom att avinstallera mitt trådlösa nätverkskort men kom bara fram till det som ser ut som ett DOS fönster som skimrar förbi därefter bara val att göra om eller välja operativ system vilket leder mej till min vanliga start.

Försöker jag via Windows Update får jag en annan felkod som är 0x80240fff och den dyker upp när Windows försöker uppdatera till Funktionsuppdatering av Windows 10, version 1607 - fel 0x80240fff

Btw! grattis till namnsdagen  ;)

Redigerad av starplus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :D 

Se vad Rakesh resp. ADarkShadow skriver en bit ner på sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/windows-10-wont-update-error-code-0x80240fff/4fe63cab-0bef-4093-bad1-650c779dbbd0

Men felkoden 0x80240fff betyder ungefär "Andra fel", dvs den får man när ingen annan felkod stämmer, så det kan bero på väldigt många olika saker.

Citat

men kom bara fram till det som ser ut som ett DOS fönster som skimrar förbi därefter bara val att göra om eller välja operativ system vilket leder mej till min vanliga start.

Är det efter en omstart av datorn så att du borde ha tagit bort DVD-skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej alla!

En liten statusuppdatering vad det gäller mina försök att uppdatera Windows 10 pro ver 10586 till Windows 10 pro ver 1607.

Med försök till installation från DVD får jag denna felkod ---> 0xC1900101-0x20017 The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during BOOT operation.

Jag har försökt med en hel del tips och idéer fån nätet men inget har fungerat alls och försöker jag via Windows Update så får jag nu mer en annan felkod än den jag hade från början och det är felkoden ----> Funktionsuppdatering av Windows 10, version 1607 - fel 0x80070005 vilken jag ej heller hittat någon bra lösning på.

Som det ser ut nu får jag köra vidare på ver 10586 tills vidare

Tack för all hjälp hitills

/ Starplus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...