alex_m Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 När jag kör installationsprogram så avbryts det då .netframework (rätt version) saknas. Installationen säger inte vilken version det gäller. jag försöker installera en oracle databas. Hur kan jag lättast göra skall jag ladda ner alla versioner, eller vilka versionnummer skall man då välja för att täcka upp "kompabiliteten" fanns ett program som heter "all in one runtimes" är det något att rekomendera slutligen databasen oracle fungerar under Windows 7 PRO ,detta är Windows vista buissnes. Är netframework för dessa Windows versioner lika....databasen har fungerat med vista tidigare. Men detta är nyformaterad ominstallation mvh alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Jag skulle börja med 4.5.2, som är den nyaste versionen för Vista SP2. https://www.microsoft.com/sv-SE/download/details.aspx?id=42643 (webbinstallationsprogram) https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=42642 (fristående installationsprogram) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex_m Posted January 24, 2017 Author Share Posted January 24, 2017 hej jowa och tack för svar, jag har nu försökt ominstallera programet, prosis (volvo reservdelskatalog) med denna version av .net framework, men lyckas inte kanske är det ett annat fel,men vad jag förstår beror det på något MSI program som ej går igenom. jag skickar med felloggen jag får, och om någon skulle vilja ha tid att kolla denna och dra egna slutsatser över vad som kan vara fel skulle jag vara mycket tacksam, bifogar denna som .txt med vänliga hälsningar alex PROSIS_Offline_20170124082602.log Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 I loggen finns en del som talar om .Net Framework 4.0. Möjligt att den äldre versionen krävs för Prosis. Microsoft .NET Framework 4 (webbaserat installationsprogram) Microsoft .NET Framework 4 (fristående installationsprogram) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex_m Posted January 24, 2017 Author Share Posted January 24, 2017 Tack Jowa detta fungerade utmärkt, här är loggen för en annan dator jag haft problem med gällande ominstallation av samma program, kanske kan du utläsa något om den? det verkar som det är oracle databas 11g "standard" edition 64-bitars som krånglar om jag förstår rätt., men den kan man väll inte ladda ner , vet att de tillhandahåller både avinstallereare samt install.fil men då måste man vara registrerad användare tror jag, mvh alex PROSIS_Offline_20170124165148.log Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Ja, du får nog skapa ett konto: https://login.oracle.com/mysso/signon.jsp Sedan kan du hämta filerna. Det står en del om ”OracleXE10”. Jag hoppas att version 10 inte är ett krav, ty den är inte längre direkt tillgänglig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts