Gå till innehåll

Windows startas inte


__087

Recommended Posts

Hej, jag vet inte exakt vad som hänt min dator över natten men helt plötsligt imorse hade den hängt sig på låsskärmen så jag startade om datorn. De var bara de att den vägrar gå förbi "Windows startas" skärmen, den vägrar felsäkert läge också. Jag provade koppla in den via s-ata kabel ifrån en av mina andra interna hårddiskar men då fick jag fram att en av mina hårddiskar behöver köra chldsk och där fastnar den. Jag provade plugga in den med adapter i min laptop (som extern hårddisk) men då är den dynamisk och vägrar startas. Provade boota upp med Gparted live cd för att se om jag ens kommer åt den eller får fram information men där fastnar den med under uppstart. När jag kör felsäkert läge stannar den på "Windows-filer läses in", sista filen är \Windows\system32\drivers\classpnp.sys. Hur går jag vidare?

edit: Hårddisken syns i bios

 

Tack på förhand

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta i felsäkert läge med kommandprompt administrativt läge och kör : chkdsk C /F /R /X

F = fixa fel som hittas

R = Leta efter dåliga sektorer och återskapa informationen

X = Tvingar disken att friställas före programmet körs

 

Hoppas att det funkar, det låter som en dålig disk.. Möjligtvis att det skulle funka att helt stänga av datorn samt dra ur kabel frå vägguttaget och ta ur ev batteri (om bärbar), tryck på startknappen. Nu har du tömt all cache i datorn. Montera allt igen och starta som vanligt och håll tummarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...