Gå till innehåll

Uppdaterade svar om i5 eller i7 i både lätt o snabb dator?


Recommended Posts

Vill ha nyare svar än vad jag kunde hitta i valet mellan i5 o i7. Mest vanligt datoranvändande med skrivande och surfande, inget spelande och medie-redigerande vad jag vet nu. Samtidigt vill jag ha en framtidssäker, snabb och tyst dator. Men i7 drar mer värme och energi? Kollar på Lenovos Yoga-varianter, gillar egentligen inte Lenovo men de verkar mest prisvärda. Gärna nåt tips också om att jag både söker lätt och snabb dator, tittat på plattor men svårt o hitta bra tangentbord och få samma datorkänsla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dina nuvarande behov räcker en i3-processor (det har jag, den är 4 år gammal).

Menar du med framtidssäker dator att du vill ha en dator där du kan fortsätta göra samma saker eller att du i framtiden vill kunna ägna dig åt filmredigerade eller häftiga datorspel?

En SSD gör ju mer för datorupplevelsen än en kraftigare processor, i alla fall var det så för mig när jag stoppade in en SSD i somras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ja, allt rör ju på sig i framtiden - både ev användningsområden och mjukvarukrav. Vill ha dörrarna öppna för bildredigerande och betalar gärna lite extra för lite extra snabbhet. Det är isf värmen - ju bättre processor ju mer energi, men jämför isf i5 o i7 o då verkar skillnaden marginell? Om jag t ex jämför i5-6200U och i7-6500U?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För avancerad bildredigering är det väl mycket minne som framför allt är viktigt.

En processor idag drar inte särskilt mycket energi, inte ens när den jobbar på 100%, och de två du nämner drar bara kring 15 W när de körs med normala program (TDP). Idag kan det väl mer vara avancerade grafikchips som drar förhållandevis mycket energi. Om du är ute efter låg förbrukning kolla på batteritid i förhållande till batteristorlek.

Vad har du för processor idag och hur ofta/mycket är den uppe på 100% CPU-aktivitet enligt Aktivitetshanteraren?
Bara så att du inte söker förbättring på fel ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en i7 idag o byggde den datorn 2011 med tanke på avancerad bildredigering, men det var då. Vet att det låter lite overkill med min jakt på i7 men hört o läst på många ställen nu att i7 alltid e bättre. Hittade ett demoex o ett par tusen i rabatt på en Lenovo 710 med i7 så det blir nog den.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...