Gå till innehåll

Kryptering


CGD

Recommended Posts

Jag använder idag TrueCrypt för att kryptera ett par hårddiskar. Men varje kryptering tar ju upp två platser (bokstäver). Finns det någon annan kryptering av en hel disk som bara tar upp just den diskens plats (bokstav)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-01-27 at 09:55, CGD sade:

Jag använder idag TrueCrypt för att kryptera ett par hårddiskar. Men varje kryptering tar ju upp två platser (bokstäver). Finns det någon annan kryptering av en hel disk som bara tar upp just den diskens plats (bokstav)?

TrueCrypt är väl officiellt nedlagt, skulle nog välja ett annat program om jag nödvändigtvis skulle behöva kryptera något.

--> https://sv.wikipedia.org/wiki/Truecrypt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade ju om det fans något krypteringsprogram som bara tar upp en bokstav om jag krypterar en hel disk. För övrigt så fungerar TruCrypt bra på Windows 10 och den säkerhet jag eftersträvar är god nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CallmeAl postade ju en länk där du kan läsa om ett sådant, Bitlocker. Som även TrueCrypt själv rekommenderar att man använder istället. Tyvärr medföljer inte BitLocker i Windows Home Premium vilket gör att en stor del inte har tillgång till det, dåligt av Microsoft. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...