Lasse B Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 (edited) Fråga. Dotterns dator pajade helt. Om man köper en ny, med Windows 10, och laddar ner senaste versionen ( Programvara ) från Windows sida. www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 Kan man då aktivera Windows utan en nyckel, på mina HP, har jag inte fått någon nyckel. Sitter tydligen i datorn. Lasse B Edited January 31, 2017 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-activation mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 Blev inte klok på det, lite stressad . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbopump Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 Ja det står ju på sidan du hänvisar till under "använda verktyget för att skapa installationsmedia". Det är bara om du installerar windows 10 för första gången på datorn eller om windows 10 inte var förinstallerat på datorn av datortillverkare som det behövs en produktnyckel. Det gäller ju inte din tänkta dator som har windows 10 förinstallerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 Så sammanfattningsvis, Så behöver jag ingen nyckel, när jag köper en ny dator med W 10, och gör ett USB för att göra en ren installation. Var det rätt uppfattat ?? Stressad i dag, mesta har gått åt fanders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 Du har helt rätt Lasse. Du måste bara se till att den nuvarande Windows 10 är aktiverad, vilket den troligen redan är när den startas första gången. Därefter är det bara att installera med eget media om och om igen. Om du använder eget media (usb-versionen) så bara "hoppa över" steget när du tillfrågas nyckel. När du sedan är ansluten till nätet så kollas datorns unika hårdvaru-id mot Microsofts servrar och aktiveras ändå. Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 (edited) Tackar, för det är välan så, att det finns på moderkortet ?? Tack för bra support, du är en klippa. Ha en bra kväll. Edited January 31, 2017 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 Maskinvaru-id är ett unikt nummer som genereras av flera hårdvarukomponenter, bl a moderkortet... så du har delsvis rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts