Grafikkort

Recommended Posts

Fråga.

Står i valet & Kvalet när jag skall skaffa e ny dator, ang Grafikkortet.

Har nästan alltid haft Nvidia, men nu finns det ett antal bra datorer med Intel grafikkort.

Något bra tips på vad man skall välja. Har upplevt det smidigt med att uppdatera Nvidia, från deras hemsida.

Vad är egentligen skillnaden ??

PS, Spelar inga spel.

Lasse

Edited by Lasse B

Skillnaden märks främst i 3D prestandan där Intels normalt är sämre om du inte jämför med ett ganska dåligt grafikkort från Nvidia/AMD. Så om du inte använder spelar 3D-spel eller arbetar i 3D-verktyg så klarar du dig mest troligt bra med Intels.

Intels har oftast inget eget minne så som "vanliga" grafikkort brukar ha utan utnyttjar istället datorns arbetsminne (RAM) vilket gör att du får mindre minne över till annat. Så har datorn lite arbetsminne kan det eventuellt bli en flaskhals. 

Avser du koppla till en extern skärm med väldigt hög upplösning eller flera skärmar samtidigt bör du dubbelkolla att Intel kretsen i datorn klarar hantera det. 

Jag har en Intel NUC med 8GB RAM som mediadator vid TV'n. Den har en i5 processor med inbyggd Intel HD Graphics 5000 krets och klarar utan problem av att visa 1080p film av högsta kvalitet, även allt normalt kontorsarbete går bra. Klarar även enklare 3D-spel om man väljer låga kvalitetsinställningar.

När det står Intel-grafik är det oftast den grafikkrets som är inbyggd i de flesta Intelprocessorer nu för tiden. Det blir billigare att utnyttja den än att stoppa in ett separat grafikkort. Intel-grafik räcker till med marginal för att surfa, använda Office-program och titta på film, men inte till avancerade datorspel. Drivrutiner till Intel-grafik kommer via Windows Update så det behöver man inte tänka på att uppdatera själv.

1 minut sedan, Nicklas sade:

Avser du koppla till en extern skärm med väldigt hög upplösning eller flera skärmar samtidigt bör du dubbelkolla att Intel kretsen i datorn klarar hantera det.

Jag har en 4 år gammal dator med 2:a generationens i3-processor och det fungerar utan problem att ha två skärmar anslutna, den ena är med upplösningen 1920 x 1080 och den andra lite mindre. Intel-grafik har väl blivit bättre under åren som gått.

3 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag har en 4 år gammal dator med 2:a generationens i3-processor och det fungerar utan problem att ha två skärmar anslutna, den ena är med upplösningen 1920 x 1080 och den andra lite mindre. Intel-grafik har väl blivit bättre under åren som gått.

Absolut har de det. Jag tänkte på högre upplösningar än så vilket inte är ovanligt idag, eller om man t.ex. vill ha 2 externa skärmar samtidigt som man använder den inbyggda (om laptop).