Jump to content

[ LÖST ] Ny Dator

Recommended Posts

Nu tror jag ??  att det börjar klarna lite, det verkar vara en SSD Disk, men av en annan sort,

Har i en gammal dator Sandisk Ultra 2, och om man jämför SSD ser dom ju inte likadana ut, det var där jag hängde upp mig på det.

Vad jag nu förstått är det en ny sorts hårddisk som kallas M2.SSD

Om det nu är som jag tror.

Lasse

Edited by Lasse B

SSD = Solid State Drive
Det är inte en hårddisk eftersom det inte finns någon disk (skiva) i dem utan en SSD är mer som ett USB-minne inuti. Däremot är en SSD ett alternativ till en hårddisk och är betydligt snabbare.

En SSD kan vara ansluten med en SATA-kontakt, precis som hårddiskar har varit i många år, eller med en M.2-kontakt.

Ok ingen hårddisk, men det är välan en annan sort, utseende på en SSD ??.

Kollade på länken jag fick av Lighting Strike, och som jag uppfattade är det en SSD ?? Stämmer det.

Om man nu skaffar en ny dator, vad skall man välja, SSD eller M2 SSD, vad är i så fall skillnaden.

Lasse

Edited by Lasse B

Hur man monterar minneskretsarna och om man sätter dit en hölje eller inte påverkar inte att det är en SSD och inget annat. Det är antagligen billigare att tillverka en SSD som är ansluten via M.2 än via SATA eftersom man slipper höljet och kabeln. Även datorn kan väl bli billigare att tillverka eftersom enheten tar mindre plats när den inte har något hölje.

Du kan se bilder på olika SSD:er på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive.

De flesta behöver inte bry sig om SSD:en är ansluten på det ena eller andra sättet, annat än när man vill byta ut SSD:n då man måste välja en med samma anslutning.