Gå till innehåll

[ LÖST ] Ny Dator


Recommended Posts

Kollade på en ny dator, med SSD,Men vad menas med: Primär hårddisktyp M.2 SSD ??

På några andra står det bara SSD, är ovanstående en bättre SSD,

 

Lasse B

 

 

 

 

 

 
Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag ??  att det börjar klarna lite, det verkar vara en SSD Disk, men av en annan sort,

Har i en gammal dator Sandisk Ultra 2, och om man jämför SSD ser dom ju inte likadana ut, det var där jag hängde upp mig på det.

Vad jag nu förstått är det en ny sorts hårddisk som kallas M2.SSD

Om det nu är som jag tror.

Lasse

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD = Solid State Drive
Det är inte en hårddisk eftersom det inte finns någon disk (skiva) i dem utan en SSD är mer som ett USB-minne inuti. Däremot är en SSD ett alternativ till en hårddisk och är betydligt snabbare.

En SSD kan vara ansluten med en SATA-kontakt, precis som hårddiskar har varit i många år, eller med en M.2-kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ingen hårddisk, men det är välan en annan sort, utseende på en SSD ??.

Kollade på länken jag fick av Lighting Strike, och som jag uppfattade är det en SSD ?? Stämmer det.

Om man nu skaffar en ny dator, vad skall man välja, SSD eller M2 SSD, vad är i så fall skillnaden.

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man monterar minneskretsarna och om man sätter dit en hölje eller inte påverkar inte att det är en SSD och inget annat. Det är antagligen billigare att tillverka en SSD som är ansluten via M.2 än via SATA eftersom man slipper höljet och kabeln. Även datorn kan väl bli billigare att tillverka eftersom enheten tar mindre plats när den inte har något hölje.

Du kan se bilder på olika SSD:er på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive.

De flesta behöver inte bry sig om SSD:en är ansluten på det ena eller andra sättet, annat än när man vill byta ut SSD:n då man måste välja en med samma anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...