Gå till innehåll

Bios Uppdatering


Recommended Posts

Fråga / Råd

Har nu skaffat en ny dator, s-er på HPs hemsida  för uppdateringar att det fanns 2 st Bios att uppdatera.

Nu till frågan, om datorn nu funkar bra, skall man skippa att uppdatera Bios, har hört lite olika förslag.

Verkar vara vanskligt ibland med  Biouppdatering, vet hur man gör så  det är inte problemet.

Så ett bra råd önskas.

 

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har något av de problem som uppdateringen löser... uppdatera. Har su inga problem.. låt bli.

När du har arbetat med datorn några månader så du vet hur den beter sig är det lättare att avgöra om det finns hårdvaruproblem eller inte. Om du har problem med hur du upplever hårdvaran kan det vara ide att uppdatera bios om det finns nyare. Det kan ibland vara klokt att prova att ominstallera samma bios om det inte finns nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP har "lätta" BIOS-uppdateringar till sina datorer... personligen hade jag uppdaterat, no question. Man märker ibland (dock ej så ofta på HP) att vissa datorer inte ens klarar en större versionsuppdatering pga att BIOS saknar eller har en felaktig parameter.

Håller med påståendet "funkar allt, låt bli" på äldre datorer, men speciellt när Windows 10 uppdaterar löpande med nya versioner så kan det vara en bra idé att hålla datorn 100% uppdaterad från tillverkaren, speciellt när det är en ny och en HP, dessutom!

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har uppdaterat Bios, gick bra.

Försöker ändra färgen på övre listen där man har favoriter, men vet ej var, letat.

Såg du mitt inlägg om inbyggt batteri, kör med elsladd ??

Vad har du för synpunkter ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på en platta nu och kan inte ge exakta instruktioner hur du byter färger. Det jag vill minnas att du hittar det under Inställningar/ anpassning. Du måste ha ett uppdaterat system... den funktionen kom ju en tid efter att Windows 10 släpptes? 

 

Angående batteriet... det är ju först när batteriet ger upp som det får följder. När ett batteri ger upp helt så måste det plockas ut för att man ska kunna köra det med nätsladd, en lösning som räddat många från att behöva köpa ett dyrt batteri för att kunna använda datorn.

Du kommer kunna köra datorn länge länge innan det blir så kasst att du måste ha det bytt... så det är inget du behöver tänka på nu. Och likaså förlänger du batteriets livslängd genom att följa tipset i tråden... att ladda ur det helt emellanåt.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...